- 3 -
10. Voorstel tôt het nemen van een verkeersmaatregel voor het Tichelwurk te Stiens.
kant 1, 4-2, 111 (534)
Over dit punt wordt het woord gevoerd door de heren Roorda, Faber, Teitsma,
Brameijer, wethouder van Rijn en de voorzitter.
De heer Roorda wijst op het eventuele ongemak van een dergelijk verbod voor
de bezoekers van de mensen die daar wonen. Hij vraagt of niet volstaan kan worden
met een parkeerverbod.
De voorzitter en wethouder van Rijn antwoorden ontkennend.
Het" verkeersregiem moet in overstemming zijn met de bestemming van de weg.
De bewoners vragen om deze maatregel. Voor familiebezoek kan een uitzondering
worden gemaakt. Het onderschrift van dit bord zal worden bezien.
De heer Faber vraagt zich af of er ook sprake is van een aktie die grotendeels
door één van de bewoners is opgezet.
Hij wijst bovendien op het feit dat het verbod moeilijk kontroleerbaar zal zijn.
Wethouder van Rijn is van mening dat de komst van andere bewoners niet direkt
tôt andere inzichten zal leiden.
De heer Teitsma vindt dat centraal moet staan het verzoek van de bewoners in verband
met de overlast van rekreanten.
Bij de beantwoording van de vraag welk bord het best geplaatst kan worden moet
dit centraal staan.
De heer Brameijer wijst op'de verplichting van één van de bewoners ten aanzien
van het onderhoud van een voet- en krui^pad. Kan de gemeente dit overnemen
De voorzitter zegt dat het een vraag is of deze verplichting ook verjaard is.
Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
11 Voorstel tôt het nemen van een verkeersmaatregel voor de Lege Hearewei te Hijum.
kant 1, 4-2, 148 (752)
Over dit punt wordt het woord gevoerd door de heren Ketellapper, Boersma, Faber,
Jansma, wethouder van Rijn.
De heren Ketellapper, Faber en Boersma uiten bezwaren tegen de te nemen maatregel.
Voornamelijk omdat op deze plaats aktiviteiten plaats vinden.
Het nabijgelegen parkeerterrein is erg klein. Komen hier ook problemen
Bovendien moet gelet worden op de belangen van het aan deze weg gelegen cafëbedrijf
dat door deze maatregel wordt getroffen.
Volgens de heer Boersma kan een verkeersmaatregel nodig zijn maar deze kan z.i.
tôt één kant van de straat beperkt blijven.
De heer Jansma zegt dat het in dit stuk gaat om de overlast die van geparkeerde
auto's wordt ondervonden. We kunnen er van ailes bijhalen maar wanneer wij denken
dat er onvoldoende parkeerruimte is dan kan dit voorstel worden aangenomen en kan
in overleg met de Vereniging voor Dorpsbelangen worden gezien naar het kreeëren
van nieuwe parkeerplaatsen.
Wethouder van Rijn merkt op dat de betrokken ondernemex er aan bijdraagt dat het
aantal parkeerplaatsen gering van omvang is doordat altijd zijn patatwagens hier
worden geparkeerd.
Het is de wens van de Vereniging van Dorpsbelangen om de parkeerstrook niet door
te trekken maar als grasstrook te handhaven.
De voorzitter merkt op dat deze kwestie allang speelt, ook t.a.v. het parkeren
van de bedrijfswagens
Ondanks verzoeken om deze hier niet te parkeren doet de betrokken ondernemer
dat toch. Er wordt dramatisch gedaan al zou de gemeente weer een middenstander
pakken, daarvan is geen sprake. De man pakt de gemeente door op terrein bedoeld voor
zijn klanten te parkeren.
Het in te stellen verbod is nodig om een gevaarlijke situatie op te heffen.
De heer Teitsma zegt de indruk te hebben dat wij hierin de kommissie Openbare
Werken en Verkeerszaken zitten.
Het zou goed zijn wanneer de heer Faber voortaan een vervanger stuurt wanneer
hij zelf niet in de vergadering kan verschijnen.
Het voorstel van B. en W. wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
De heren Faber en Ketellapper wensen aantekening dat zij hebben tegengestemd