- 2 -
Degenen die op grond van het vorenstaande voor een direkteursbenoeming
in aanmerking komen, hebben wij hierover schriftelijk geïnformeerd
met het verzoek aan ons kenbaar te maken of ook van de geboden gelegen-
heid gebruik zou worden gemaakt.
Wij verwachten begin februari de onderhandelingen over de diverse di-
rekteursbenoemingen af te kunnen ronden en zijn van plan dan een be-
noemingsvoordracht aan u voor te leggen.
Hiermee zijn we aangekomen bij het tweede aspekt van de direkteursbe
noeming
Wie benoemt de direkteur.
Zowel de O.W.B.O. in artikel A1 als de W.B.O. in artikel 1 wijst het
kollege van burgemeester en wethouders aan als het bevoegd gezag van
de openbare basisscholenvoor zover de raad niet anders bepaalt en
indien de raad dit wenselijk oordeelt, met inachtneming van door hem
te stellen regelen.
In artikel E15 van de O.W.B.O. en artikel 20 van de W.B.O. is be-
paald dat het bevoegd gezag het personeel van de basisschool benoemt.
schorst en ontslaat.
Dit betekent dat ook de aanstelling en het ontslag van de direkteur door
het kollege van burgemeester en wethouders dient te geschieden, tenzij
de raad anders bepaalt.
Wij vinden dit laatste wenselijk, vooral ook omdat het in deze gemeen-
te tôt nu toe gebruikelijk was dat de hoofdleidsters en hoofden door
uw raad werden benoemd.
Een ander argument dat pleit voor de aanstelling en het ontslag van
de direkteur van een gemeentelijke basisschool door uw raad is dat
een dergelijke aanstelling een grotere reikwijdte heeft voor het
wel en wee van de betrokken gemeentelijke school en zo breed mogelijk
gedragen wordt.
Corform het voor u bij de raadsstukken ter inzage liggende ontwerp-
besluit stellen wij u dan ook voor de bevoegdheid tôt de aanstelling
en ontslag van de direkteur van een gemeentelijke basisschool aan uw
raad voor te behouden.
De meerhoofdige leiding.
Onder het begrip meerhoofdige leiding wordt verstaan het feit dat de
direkteursfunktie door twee (of meer) personen wordt uitgeoefend.
Dit aspekt staat momenteel volop in de belangstelling
Landelijk gezien is de opvatting met betrekking tôt de meerhoofdige
leiding momenteel als volgt.
De Minister van Onderwijs en Wetenschappen is tegen meerhoofdige lei
ding, maar de meerderheid van het parlement, alsmede de besturenorgani-
saties van het openbaar en bijzonder onderwijs zijn vâor de mogelijk-
heid van meerhoofdige leiding.
Aan meerhoofdige leiding zijn zowel voor- als nadelen verbonden.
Enkele voordelen: - de verworvenheden van zowel het kleuter- als het
lager onderwijs zullen in de basisschool gewaar-
borgd zijn;
- er kan sprake zijn van het delen van taken en ver-
an twoordelijkheden
- het kan voor een heleboel kleuterleidsters een
overweging zijn om toch naar deze funktie te
solliciteren
- 3 -