- 2 - Degenen die op grond van het vorenstaande voor een direkteursbenoeming in aanmerking komen, hebben wij hierover schriftelijk geïnformeerd met het verzoek aan ons kenbaar te maken of ook van de geboden gelegen- heid gebruik zou worden gemaakt. Wij verwachten begin februari de onderhandelingen over de diverse di- rekteursbenoemingen af te kunnen ronden en zijn van plan dan een be- noemingsvoordracht aan u voor te leggen. Hiermee zijn we aangekomen bij het tweede aspekt van de direkteursbe noeming Wie benoemt de direkteur. Zowel de O.W.B.O. in artikel A1 als de W.B.O. in artikel 1 wijst het kollege van burgemeester en wethouders aan als het bevoegd gezag van de openbare basisscholenvoor zover de raad niet anders bepaalt en indien de raad dit wenselijk oordeelt, met inachtneming van door hem te stellen regelen. In artikel E15 van de O.W.B.O. en artikel 20 van de W.B.O. is be- paald dat het bevoegd gezag het personeel van de basisschool benoemt. schorst en ontslaat. Dit betekent dat ook de aanstelling en het ontslag van de direkteur door het kollege van burgemeester en wethouders dient te geschieden, tenzij de raad anders bepaalt. Wij vinden dit laatste wenselijk, vooral ook omdat het in deze gemeen- te tôt nu toe gebruikelijk was dat de hoofdleidsters en hoofden door uw raad werden benoemd. Een ander argument dat pleit voor de aanstelling en het ontslag van de direkteur van een gemeentelijke basisschool door uw raad is dat een dergelijke aanstelling een grotere reikwijdte heeft voor het wel en wee van de betrokken gemeentelijke school en zo breed mogelijk gedragen wordt. Corform het voor u bij de raadsstukken ter inzage liggende ontwerp- besluit stellen wij u dan ook voor de bevoegdheid tôt de aanstelling en ontslag van de direkteur van een gemeentelijke basisschool aan uw raad voor te behouden. De meerhoofdige leiding. Onder het begrip meerhoofdige leiding wordt verstaan het feit dat de direkteursfunktie door twee (of meer) personen wordt uitgeoefend. Dit aspekt staat momenteel volop in de belangstelling Landelijk gezien is de opvatting met betrekking tôt de meerhoofdige leiding momenteel als volgt. De Minister van Onderwijs en Wetenschappen is tegen meerhoofdige lei ding, maar de meerderheid van het parlement, alsmede de besturenorgani- saties van het openbaar en bijzonder onderwijs zijn vâor de mogelijk- heid van meerhoofdige leiding. Aan meerhoofdige leiding zijn zowel voor- als nadelen verbonden. Enkele voordelen: - de verworvenheden van zowel het kleuter- als het lager onderwijs zullen in de basisschool gewaar- borgd zijn; - er kan sprake zijn van het delen van taken en ver- an twoordelijkheden - het kan voor een heleboel kleuterleidsters een overweging zijn om toch naar deze funktie te solliciteren - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1985 | | pagina 14