- 4 -
Fraach 1 CDA fraksje
Is it kollezje mei us fan meinlng dat in part fan it oerskot fan budgettaire
middels reservearre wurde moat foar e.v. nije ombûgingen?
Antwoord B en W
Ons collège vindt het zeker wenselijk een deel van de thans budgettair be-
schikbare middelen niet voor langjarige verplichtingen te bestemmen.
Eventuele nieuwe ombuigingen kunnen dan gemakkelijker worden opgevangen.
Het reserveren van een uitdrukkelijk aangegeven bedrag is nu moeilijker, omdat
het regeerakkoord na 1986 geen cijfers geeft m.b.t. ombuigingen. Wel verstrekt
de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken een meerjarenperspectief t.a.v.
de ontwikkeling van het uitkeringspercentage over de jaren 1986 t/m 1989.
Hieruit blijkt dat de ontwikkeling van de (landelijke) uitkeringsbasis het
volume-accres (zie ook A 2.0 en 2.1 op blz19 van de inleiding van het beleids-
deel) steeds overtreft en wel achtereenvolgens in dalende zin met 3,4 en twee
keer 5 procentpuntenVertaald naar de huidige uitkering in basis, betekenen
deze 17 punten een budgettair verlies aan middelen van ong. 166.000,
Weliswaar wordt hiervan een deel goedgemaakt door de ontwikkeling van de eigen
uitkeringsbasis, doch bedacht moet worden dat een groeiend aantal inwoners
en woningen ook eisen stelt aan de taakuitvoering door de gemeente
Door een doordacht financieel beleid te blijven voeren, kan echter reeds veel
worden bereikt
Fraach 2 CDA fraksje
Is it kolleezje ree om de besuniging op it ûnderhâld fan diken werom te draaien
troch it op 'en nij besjen fan it ûnderhâldskema?
Benammen ekstra omtinken te jaan oan it ûnderhâld fan diken yn de beboude kom?
Antwoord/Andert B en W
Door de reconstructies van diverse wegen in ruilverkavelingsverband zijn
wijzigingen ontstaan in de klassificatie van een aantal wegen. Deze wijzigingen
houden in dat de onderhoudsnorm op deze wegen zodanig zijn veranderd dat de
kosten hiervan lager zijn geworden.
Een vergelijking met de korte achter ons liggende jaren is niet goed mogelijk
omdat bij het in deze jaren gepleegde onderhoud er steeds vanuit is gegaan dat
de wegreconstructie1 s zeer nabij waren waardoor het geplande onderhoud deels
achterwege is gebleven. Een indicatie geven de ramingscijfers voor het uit te
voeren deklaagonderhoud met leverantie's door derden voor quartiare en
overige wegen buiten de bebouwde kom van resp. de jaren '79 - '81 - '83 en
'85 53.887,50, 36.600,f 69.135,11.685,waarbij voor 1983
bij begrotingswijziging een vermindering is toegepast van 44.980,
Omdat het onderhoudsschema van het totale pakket wegen nog niet zodanig is aan-
gepast dat ieder jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag aan onderhoud zal worden
besteed, dient de raming voor 1985 niet als maatstaf te worden gehandteerd.
Wel kan worden gesteld dat de onderhoudskosten de komende 10 - 15 jaar per
kilometer weg aanmerkelijk lager zullen liggen dan voorheen (ramingen '79 -
'81 en '83). Hierbij dient echter wel te worden opgemerkt dat het aantal
kilometers te onderhouden weg door diezelfde ruilverkaveling zal toenemen.
Ook het volume van het onderhoud van de wegen en straten binnen de bebouwde kom
is in de laatste jaren onder invloed van "bezuinigingen" kleiner geworden.
Dit terwijl de kwaliteit niet is verbeterd en er ook nog een flink aantal
vierkante meters verharding meer te onderhouden is
-5-
t