- 2 - In verband met het feit dat de oude regeling meer dan 10 jaar oud is, achten wij het gewenst dat de daarin genoemde bedragen en percentages worden bijgesteld. Wij stellen u dan ook voor het toe te kennen subsidie te bepalen op 45% van de verbeteringskosten met een maksimum van i 90.000, Dit maksimum komt overeen met dat in de huidige regeling. Zoals reeds gesteld is het doel van de regeling te voorkomen dat het gebied verder afbrokkelt c.q. de achterstandssituatie blijft bestaan en om te voorkomen dat de kans op herstel in kombinatie met de isolatie verloren gaat door het ontbreken van een adéquate regeling. In dat kader past het om de aangepaste regeling ook van toepassing te doen zijn op de woningen groter dan 125 m2. Een goede besteding van gelden is gewaarborgd bij gelijktijdige uitvoering van de verbeterings- en isolatie-werkzaamheden. Dit zal veelal de praktijk zijn. Het beleid dient daarop te zijn gericht. Daarom wordt voorgesteld voor de toepassing van deze regeling gelijktijdige uitvoering als eis te stellen, met inschakeling van de aannemer van het NIBAG/SGV. Het is u bekend dat het isolatie-gebeuren zich zal uitstrekken over minimaal 10 jaar. Wij achten het gewenst dat ook in het gebied dat pas over enkele jaren aan bod is de verruimde regeling van toepassing is. Het kan voorkomen, dat het gewenst is vooruitlopend op de uitvoering van de woningisolatie reeds met woningverbetering te beginnen. Wij stellen u voor dit niet zonder meer toe te staan, doch slechts bij wijze van ontheffing. Dit biedt ons kollege de mogelijkheid slechts dan een toezegging te doen indien dit leidt tôt voorkoming van verder verval waardoor de financiële gevolgen op termijn groter zullen zijn en de verbetering een positief effekt zal hebben op de isolatie tegen geluid. Wij zijn daarom voornemens alvorens ontheffing te verlenen advies te vragen aan het SG.V./N.IBA.G. Het weigeren van de ontheffing heeft tôt gevolg dat de regeling zoals die geldt voor het overige gebied van de gemeente van toepassing wordt. Zoals hiervoor werd gesteld dient de verbetering gelijktijdig met de isolatie plaats te vinden door dezelfde aannemer. Niettemin achten wij het mogelijk dat de werkzaamheden in zelfwerkzaamheid worden uitgevoerd, voorzover dit isolatie-technisch kan en overigens een goede voortgang van dat isolatie-proces niet wordt belemmerd. Wij stellen u voor ook bij ontheffing de zelfwerkzaamheid mogelijk te doen zijn. Omtr'ent het vorenstaande is nauw overleg gepleegd met de gemeente Menaldumadeel en vertegenwoordigers van het N.I.B.A.G. De overtuiging is aanwezig dat door de verruimde regeling een slagvaardiger beleid kàn worden gevoerd ter verbetering van de woningkwaliteit in het betrokken gebied. De verruimde regeling zal o.i. geen onaanvaardbaar beslag leggen op middelen waarin is voorzien in de meerjarenafspraak met Gedeputeerde Staten. Samenvattend stellen wij u voor een verruimde subsidieregeling voor het S.G.V.-gebied (het zgn. "40+ gebied") vast te stellen voorzover dit betreft het opheffen van bouwtechnische gebreken en verbouwingen, door wijziging van de subsidieverordening Stads- en Dorpsvernieuwing d.d. 28 februari 1985. Het daartoe te nemen besluit ligt in ontwerp bij de stukken ter inzage. Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel de secretaris, de burgemeester, G- DIJKSTRA, l.s. H. BOSCHMA

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1986 | | pagina 82