groei van het arbeidsaanbod (met name door een kleiner aantal sehoolverlaters) een matigende invloed op het werK- loosheidspercentageEn dan speclt uiteraard het statis- tisch effect van het niet meer registreren van werKzoeken- den ouder dan 57,5 jaar nog steeds door in de cijfers. Op grond van de hier geschetste ontwikkelingen verwachten wij voor onze noordelijke gemeenten: langdunger werkloos heid en hardere arbeidsbemiddeling. Datgekombineerd met steeds lager wordende uitkeringen en het wegvallen van een groot aeel van de schaarse gesubsidieerde voorzieningen maakt het beeld voor de nabije toekomst van onze stree somber. 3. Werkloosheidsbestrij ding Een van de belangrijkste initiatieven die op het terrein van de werkloosheidsbestrijding in 1986 zijn genomen, vormt het door overheid, vakbeweging en werkgevers uitgewerkte plan om mensen die langer dan 3 jaar werkloos zijn, en ouder dan 25 jaar, in de gelegenheid te stellen geaurende twee jaar ervaring op te doen in het bedrijfsleven, _bij de overheid of in de gesubsidieerde sector. Deze ervaring zou de kansen van deze zeer langdurig werklozen op ûe arbeids- markt moeten vergroten. Het gaat hierbij om ca. 40.000 ingeschrevenen. Zekerheid dat dit nieuwe scholingsplan ook werkelijk leidt tôt vast werk voor betrokkenen, is er echter niet. Daarmee onderscheidt dit plan zich dan ook niet echt van eerdere akkoorden tussen de sociale partners en de overheid. Enige garantie in die richting zou toch gegeven moeten kunnen worden. Tenslotte is het voor mensen zonder betaald werk daar toch om begonnen: een vaste baan en een redelijk inkomen. Het ontwikkelen en subsidieren van zinvolle scholingsprogrammas voor werklozen betekent nog niet automatisch dat men daarmee de jongeren-)werkloosheid ook structureel bestrijdt. Weinig structureel is het boven- dien wanneer gelden ter beschikking worden gesteld voor het terugdringen van de langdurige werkloosheid in ce leei- tijdskategorie vanaf 25 jaar, terwijl gelijktijdig bezui- nigd wordt op de werkgelegenheidsbevorderende maatregelen voor de groep tôt 25 jaar. Van de zijde van het ministerie van Sociale Zaken en WerK- gelegenheid wordt ook wel onderkend dat het (her-)opleiden van mensen zonder betaald werk niet automatisch tôt nieuwe banen voor deze mensen leidt. Voor jeugdigen en zeer lang durig werklozen zouden daarom tijdelijke, reele arbeids- plaatsen worden gerealiseerdDesnoods zou men daarvoor enige verdringing van bestaande arbeidsplaatsen op de koop toe moeten nemen. Blijkbaar beschikt het kabinet over or- voldoende instrumenten om echte, nieuwe werkgelegenheid te creeren Zorgen 'mag men zich, zeker ook als Vrijwilligers Werk Centrale die in haar opzet en uitvoerenc werk gencht is op de betaalde arbeid, maken over de steeds verder uitgeholde positie van jongeren als arbeidskrachtenzowel wat hun rechts- als inkomenspositie betreft. Recent onderzoek (IVA, Tilburg) wijst erop, dat werkloze jongeren over het alge- meen positief staan ten opzichte van 'werken'Maar uit ander onderzoek blijkt zonneklaar de sterk negatieve ar- beidsbeleving bij jongeren in de verschillende arbeidssi- 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1986 | | pagina 47