3
tot een simpele mededeling, maar zullen ook de motieven die tot het
voornemen hebben geleid bekend gemaakt moeten worden.
Artike1 14
Dat maatregelen die het hoofd van dienst bevoegd is te treffen de
instemming van de kommissie behoeven, is voor de gemeenten niet nieuw.
Wei is nu een andere benadering gekozen en wordt er niet meer met
stringente termijnen gewerkt zoals in artikel 26 van het model 1978 het
geval was
Artikel 15
Blijkens artikel 13 is de kommissie niet bevoegd te beraadslagen over
aangelegenheden van algemeen belang voor de rechtstoestand van het
personeel, aangezien dat is voorbehouden aan het geinstitutionaliseerde
overleg met de organisatiesIn de praktijk komt het echter voor dat er
behoefte bestaat om - alvorens een bepaalde maatregel te treffen - de
gevoelens van het personeel te peilen. Vandaar de uitzondering op de
algemene regel, die echter aan beperkingen is onderworpen: de kommissie
mag niet ongevraagd adviseren en burgemeester en wethouders mogen het
verzoek niet doen buiten de organisaties om.
Artikel 18
In voorstellen aan het kollege van burgemeester en wethouders inzake de
in het tweede lid van artikel 13 genoemde onderwerpen vermeldt de
Medezeggenschapskommissie haar mening hieromtrent schriftelijk.
Artikel 19
Er wordt van uitgegaan dat deze gevallen zich maar zeer sporadisch
voordoen en dat van deze bevoegdheid een restrictief gebruik behoort te
worden gemaakt. Overigens - en dat geldt voor meer bepalingen in het
reglement - als men het personeel mondig genoeg acht om mee te beslis-
sen over de gang van zaken bij de dienst, dan moet de kommissie ook in
staat worden geacht een hoofd van dienst tot de orde te roepen en de
rechten van de kommissie te doen eerbiedigen.
Artikel 20
Gekozen is voor openbaarheid van de vergaderingen van de kommissie voor
het personeel. Dit houdt echter nog geen vrijbrief in voor het perso
neel om ongelimiteerd het werk te verzuimen om kommissievergaderingen
bij te wonen. Vandaar het derde lid waaraan plaatselijk verder vorm zal
moeten worden gegeven.
Artikel 23
Aan het uitnodigen van deskundigen kunnen kosten verbonden zijn. In de
overwegingen zal dan ook moeten worden betrokken voor wiens rekening
die kosten komen. Het leek niet gewenst in een model-regeling daarover
voorschriften op te nemen. Het is beter daarover plaatselijk afspraken
te maken. Wei is het in het algemeen gebruikelijk dat die kosten in
beginsel voor rekening van de dienst komen, maar dit geeft de kommissie
uiteraard geen vrijbrief om ongelimiteerd kosten te maken.