1. Wiizicrinaen.
De essentie van de decentralisering bijzondere bijstand is de
wijziging van de financiering.
Wordt tot op heden de bijzondere bijstand, op declaratiebasis
voor 90% vergoed door het Rijk, in de nieuwe situatie vindt er
een storting plaats in het gemeentefonds en met die gelden dient
de gemeente zich te redden.
Het begrip "algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan" wordt
in het BLN niet langer omschreven, terwijl er ook geen definitie
wordt gegeven van het begrip "bijzonder noodzakelijke kosten van
het bestaan"
Thans worden als bijzondere bestaanskosten aangemerkt, kosten die
naar hun aard van bijzonder zijn en kosten die, hoewel ze tot de
algemeen noodzakelijke kosten kosten kunnen worden gerekend, door
bijzondere omstandigheden hoger zijn dan normaal.
In bijlage I wordt een overzicht gegeven van de diversiteit van
kosten, waarin thans onder bepaalde voorwaarden bijzondere bij-
stand wordt verstrekt. Het gaat hier niet om een limitatieve
opgave van kosten, waarin bijstand kan worden verstrekt.
De lijst is wellicht met een aantal andere voorbeelden aan te
vullen.
Uitgangspunt van het wetsvoorstel is dat de periodieke normbij-
stand in het algemeen voorziet in alle noodzakelijke bestaanskos
ten en dat slechts in bijzondere omstandigheden aanvullende
bijzondere bij stand nodig is. Niet langer de aard van de kosten,
maar de omstandigheden van de betrokkende zijn bepalend.
Concreet houdt dit in dat de bijzondere bijstand het volgende
gaat omvatten:
- de huidige bijstand voor bijzondere bestaanskosten.
- het verlenen van meer bij stand dan is aangegeven in de alge-
mene normen, zulks op basis van individualisering. (waaronder
overbruggingstoeslagen)
- kosten van verpeging en verzorging in een inrichting.
- de tijdelijke woonkostentoeslagen bij woonkosten boven het.
maximum van de huursubsidiegrens. (het gehele bedrag van de
toeslag valt dan onder de bijzondere bijstand)
leenbij stand voor aanschaf van duurzame gebruiksgoederen (met
uitzondering van bedrijfskapitaal in het kader van de BZ)
- doorbetaling van de vaste lasten bij een verblijf in een in
richting.
- borgstellen voor leningen t.b.v. schuldsaneringen.
De zaak van de andere kant benaderd, kan de volgende stelregel
van toepassing worden verklaard:
Alle algemene bijstand (volgens normen BLN, dus ook de Zak- en
kleedgeld bij opname in de inrichting) plus woonkostentoeslagen
tot het maximum van de huursubsidiegrens is algemene bijstand en
derhalve voor 90% declarabel. Dit geldt ook voor de toeslagen op
grond van de beslissing toeslagen voormalige een-oudergezinnen.
De rest is bijzondere bijstand en derhalve niet (meer) declara
bel. Niet alles veranderd met de decentralisering van de bij
zondere bijstand.
Zo blijft het complementaire karakter behouden; voorliggende
voorzieningen moeten eerst worden benut alvorens er aanspraak kan
bestaan op bijstand.
Ook moet het blijven gaan om noodzakelijke kosten.