1. Wiizicrinaen. De essentie van de decentralisering bijzondere bijstand is de wijziging van de financiering. Wordt tot op heden de bijzondere bijstand, op declaratiebasis voor 90% vergoed door het Rijk, in de nieuwe situatie vindt er een storting plaats in het gemeentefonds en met die gelden dient de gemeente zich te redden. Het begrip "algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan" wordt in het BLN niet langer omschreven, terwijl er ook geen definitie wordt gegeven van het begrip "bijzonder noodzakelijke kosten van het bestaan" Thans worden als bijzondere bestaanskosten aangemerkt, kosten die naar hun aard van bijzonder zijn en kosten die, hoewel ze tot de algemeen noodzakelijke kosten kosten kunnen worden gerekend, door bijzondere omstandigheden hoger zijn dan normaal. In bijlage I wordt een overzicht gegeven van de diversiteit van kosten, waarin thans onder bepaalde voorwaarden bijzondere bij- stand wordt verstrekt. Het gaat hier niet om een limitatieve opgave van kosten, waarin bijstand kan worden verstrekt. De lijst is wellicht met een aantal andere voorbeelden aan te vullen. Uitgangspunt van het wetsvoorstel is dat de periodieke normbij- stand in het algemeen voorziet in alle noodzakelijke bestaanskos ten en dat slechts in bijzondere omstandigheden aanvullende bijzondere bij stand nodig is. Niet langer de aard van de kosten, maar de omstandigheden van de betrokkende zijn bepalend. Concreet houdt dit in dat de bijzondere bijstand het volgende gaat omvatten: - de huidige bijstand voor bijzondere bestaanskosten. - het verlenen van meer bij stand dan is aangegeven in de alge- mene normen, zulks op basis van individualisering. (waaronder overbruggingstoeslagen) - kosten van verpeging en verzorging in een inrichting. - de tijdelijke woonkostentoeslagen bij woonkosten boven het. maximum van de huursubsidiegrens. (het gehele bedrag van de toeslag valt dan onder de bijzondere bijstand) leenbij stand voor aanschaf van duurzame gebruiksgoederen (met uitzondering van bedrijfskapitaal in het kader van de BZ) - doorbetaling van de vaste lasten bij een verblijf in een in richting. - borgstellen voor leningen t.b.v. schuldsaneringen. De zaak van de andere kant benaderd, kan de volgende stelregel van toepassing worden verklaard: Alle algemene bijstand (volgens normen BLN, dus ook de Zak- en kleedgeld bij opname in de inrichting) plus woonkostentoeslagen tot het maximum van de huursubsidiegrens is algemene bijstand en derhalve voor 90% declarabel. Dit geldt ook voor de toeslagen op grond van de beslissing toeslagen voormalige een-oudergezinnen. De rest is bijzondere bijstand en derhalve niet (meer) declara bel. Niet alles veranderd met de decentralisering van de bij zondere bijstand. Zo blijft het complementaire karakter behouden; voorliggende voorzieningen moeten eerst worden benut alvorens er aanspraak kan bestaan op bijstand. Ook moet het blijven gaan om noodzakelijke kosten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 112