Het individualiseringsprincipe blijft gehandhaafd; sterker nog meegewogen. Categoraal bijstand verlenen blijft uit den boze. Bijstand in medische of maatschappelijke dienstverlening blijft onder stringente voorwaarden mogelijk. (nadrukkelijk uitgesloten is echter bijstand in de z.g. ontwikkelingsgeneeskunde) Het drempel bedrag blijft gehandhaafd, maar draagkrachtjaar en drempeljaar worden hetzelfde. Het drempelbedrag kan in evenre- digheid per maand in mindering worden gebracht. Het drempelbedrag blijft buiten beschouwing wanneer het gaat om leenbijstand en bij kosten die moeten worden gemaakt om (weer) zelfstandig in het bestaan te kunnen voorzien, bijv. scholings- kosten en de daarmee eventueel gepaard gaande kosten voor kin- deropvang Artikel 8 van de RWW wordt ingetrokken. Bijstand in de kosten van scholing wordt ook mogelijk gemaakt voor ABW uitkeringsgerechtigden. Tevens wordt het mogelijk om met behoud van uitkering een studie te volgen in de tertiaire sektor (o.a. HBO). Opleiding in die sektor mag dan maximaal 2 jaar duren en moet z.g. arbeidsmarktrelevant zijn. Het wetsontwerp biedt ruimere mogelijkheden om bijzondere bij- stand te verlenen in kosten, verbonden aan noodzakelijke scholing en werkervaring. Door het verschaffen van de regeling "tegemoetkoming in de stu- diekosten 21+" zal dit tot een grotere druk op de bijzondere bijstand leiden. 2. Beleidsruimte van de gemeente. A. De gemeente bepaalt zelf (binnen de uitgangspunten van de ABW) wat bijzondere kosten zijn. B. De gemeente maakt zelf draagkrachtbepalingen. De huidige draagkrachtpercentages van 35 en 50% vervallen. De gemeente kiest een of meerdere percentages tussen 1 en 100%. Het vermogen dat ligt boven het vrij te laten vermogen wordt geheel of gedeeltelijk in aanmerking genomen als draag kracht. (in de huidige situatie wordt dit extra vermogen ge heel in aanmerking genomen. Bij het maken van draagkrachtbepalingen zijn een drietal varian- ten mogelijk: een vaste regel voor alle voorzieningen. een gedifferentieerde benadering, afhankelijk van de duur van de voorzieningen. - een gedifferentieerde benadering, afhankelijk van de aard van de voorziening. (voor medische voorzieningen zou b.v. een lager draagkrachtpercentage kunnen worden vastgesteld dan voor leenbijstand of een tijdelijke woonkostentoeslag) De draagkracht kan volgens het wetsontwerp overe korte- re of langere perioden dan een jaar worden vastgesteld. Een kortere periode ligt voor de hand bij regelmatig terugkerende bijzondere kosten (zoals de genoemde tijdelijke woonkostentoeslag)

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 113