Kontakten
Twee keer per jaar zal gestruktureerd overleg plaatsvinden tussen de
Madi-Franeker en het bestuurdersoverleg. Daarnaast zal, op verzoek van
het bestuur, jaarlijks overleg plaatsvinden met de betrokken porte-
feuillehouder en een ambtenaar van iedere individuele gemeente. Tot
slot zullen de gemeentelijke vertegenwoordigerswegens de dubbele rol
die dit vaak oplevert, uit het bestuur van de Stichting worden terugge-
trokken
EfficiOntie
De formatie zal, overeenkomstig de aanbeveling, inderdaad tot 8,4
maatschappelijk werkers worden uitgebreid. Dit zal echter niet in 66n
keer worden gerealiseerd. Eerst zal er uitzicht moeten bestaan op
verbetering van de efficiOntie op lange termijn. Een plan hiervoor
wordt opgesteld door de ambtelijke werkgroep in samenwerking met de
coordinator van de Stichting. Dit plan wordt te zijner tijd aan het
bestuurdersoverleg gepresenteerd. Om binnen de huidige mogelijkheden
ruimte te scheppen om het plan te maken wordt de formatie vooralsnog
met 66n plaats uitgebreid. Deze uitbreiding van de formatie dient niet
om de wachtlijst weg te werken, maar ruimte te geven voor het ontwikke-
len van de efficiOntieverbetering. Eerst als het bestuurdersoverleg
akkoord gaat met het desbetreffende plan wordt de formatie opgetrokken
tot 8,4.
Mede naar aanleiding van de reaktie van de Madi-Franeker stelt het
bestuurdersoverleg, naar aanleiding van een aantal uitgangspunten, voor
enige besluiten te nemen.
Uitgangspunten voor het voorstel zijn:
-Op zo kort mogelijke termijn moeten plannen gemaakt On uitgevoerd
worden om de efficientie binnen de Madi-Franeker te verbeteren;
-De huidige konstruktie waarbij de coordinator zowel organisatorisch als
inhoudelijk eindverantwoordelijke is, voldoet niet. Dit geldt zeker
voor de lange termijn;
-Er is in de huidige situatie geen ruimte voor een goede inhoudelijke
kwaliteitsontwikkeling en -bewaking;
-Het onderzoeksrapport stelt dat uitgegaan mag worden van 66n leidingge-
vende op zes tot tien maatschappelijk werkers en twee bij elf tot
veertien. De Madi-Franeker heeft, naast de coordinator, dertien
medewerkers
Het bestuurdersoverleg stelt nu voor als volgt te handelen.
De coordinator wordt voortaan direkteur genoemd. Zijn funktie-inhoud
verandert daarmee in die zin, dat hij niet meer allOOn verantwoordelijk
is voor de inhoud van het maatschappelijk werk. Verder doet hij
hetzelfde werk als nu. De benaming schept ook meer duidelijkheid naar
buiten.
De toe te voegen formatieplaats wordt ingevuld door §6n full-timer.
Deze funktionaris besteedt de helft van de werktijd aan kwaliteitsont
wikkeling en -bewaking en doet voor de andere helft uitvoerend werk.
Hij/zij werkt onder verantwoordelijkheid van de direkteur.
Met deze invulling heeft de ontwikkeling van de efficiOntieverbetering
en de handhaving daarvan, meer kans van slagen.