- Naarmate de doorgestroomde deelnemers ouder zijn en/of een lagere vooropleiding hebben genoten, heb- ben ze danger aan de basiseducatie-activiteiten deelgenomen. Helaas komt uit het onderzoek niet naar voren hoeveel mensen de basiseducatie als voortraject en hoeveel mensen de basiseducatie als eindstation beschouwen. 10.1.DOORSTROMING VERVOLGONDERWIJS Wil een uitvoerende instelling deelnemers een goede kans geven vlekkeloos door te stromen naar vervolgon- derwijs, dan zal er nauw contact moeten zijn met dat vervolgonderwij.s op het niveau van de werkers. Men zal op de hoogte moeten zijn van de gebruikte methodes, leerstof en niveau zodat de basiseducatie haar eind- termen daarop kan afstemmen. Hierbij moet gedacht worden aan duidelijke leerlijnont- wikkeling en traject management. Misschien is het mogelijk om de ondersteuning te laten helpen bij het vaststellen van de begintermen van het Cursorisch Beroeps Onderwijs (CBO) en het Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs (VAVO) De deelnemers wordt gewezen op de diverse mogelijkheden vein vervolgopleidingen na de basiseducatie. Behalve verwijzing, zijn een aantal activiteiten ge- richt op voorschakeling op het vervolgonderwijs Een vervolg op basiseducatie (V.A.V.O./C.B.O.vindt men in eerste instantie in Leeuwarden. Het gaat dan om de Primaire Beroepsgerichte Volwassenen Educatie (P.B.V.E.), dag-avond MAVO en verder nog, zeker voor de culturele minderheden, het Centrum voor Beroepsoefening en Beroepsorientatie Friesland (C.B.B.F. Via contacten met het arbeidsbureau is het mogelijk deelnemers door te laten stromen naar hun opleidingen. 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 81