- Naarmate de doorgestroomde deelnemers ouder zijn
en/of een lagere vooropleiding hebben genoten, heb-
ben ze danger aan de basiseducatie-activiteiten
deelgenomen.
Helaas komt uit het onderzoek niet naar voren hoeveel
mensen de basiseducatie als voortraject en hoeveel
mensen de basiseducatie als eindstation beschouwen.
10.1.DOORSTROMING VERVOLGONDERWIJS
Wil een uitvoerende instelling deelnemers een goede
kans geven vlekkeloos door te stromen naar vervolgon-
derwijs, dan zal er nauw contact moeten zijn met dat
vervolgonderwij.s op het niveau van de werkers. Men zal
op de hoogte moeten zijn van de gebruikte methodes,
leerstof en niveau zodat de basiseducatie haar eind-
termen daarop kan afstemmen.
Hierbij moet gedacht worden aan duidelijke leerlijnont-
wikkeling en traject management.
Misschien is het mogelijk om de ondersteuning te laten
helpen bij het vaststellen van de begintermen van het
Cursorisch Beroeps Onderwijs (CBO) en het Voortgezet
Algemeen Volwassenen Onderwijs (VAVO)
De deelnemers wordt gewezen op de diverse mogelijkheden
vein vervolgopleidingen na de basiseducatie.
Behalve verwijzing, zijn een aantal activiteiten ge-
richt op voorschakeling op het vervolgonderwijs
Een vervolg op basiseducatie (V.A.V.O./C.B.O.vindt
men in eerste instantie in Leeuwarden.
Het gaat dan om de Primaire Beroepsgerichte Volwassenen
Educatie (P.B.V.E.), dag-avond MAVO en verder nog,
zeker voor de culturele minderheden, het Centrum voor
Beroepsoefening en Beroepsorientatie Friesland
(C.B.B.F.
Via contacten met het arbeidsbureau is het mogelijk
deelnemers door te laten stromen naar hun opleidingen.
32