Basiseducatie in de betreffende gemeenten richt zich op
ingezetenen van de gemeente, die niet leerplichtig zijn
en in een achterstandspositie verkeren. Deze achter
standspositie komt tot uiting in een geringe redzaam-
heid in bet persoonlijk en maatschappelijk functione-
ren, door onvoldoende taal- en rekenvaardigheid en door
een geringe kennis van en inzicht in de maatschappelij-
ke verhoudingen en ontwikkelingen.
Basiseducatie als eindtraject.
Aan de activiteiten van de basiseducatie die beschouwd
worden als eindtraject doen hoofdzakelijk vrouwen mee
(80%)
Deze groep is meestal in de leeftijd tussen de 30 en 50
jaar, huisvrouw/man of werkloos en allemaal autochtoon.
Deze categorie wil via de basiseducatie hun taal,
rekenen en sociale vaardigheidskennis ophalen.
Basiseducatie als voortraject.
De groep die de basiseducatie beschouwd als voortraject
bestaat voor 70% uit vrouwen, die hun taal, reken en
sociale vaardigheden op willen halen ten behoeve van
een vervolgopleidingDeze groep stroomt door naar een
cursus bij het CBO of een dag/avond Mavo bij het
VAVO.
Deze groep bestaat voor 5-10% uit allochtonen en zijn
huisvrouw/man of werkloos.
39