Naast deze algemene omschrijving van de doelgroep wordt er in dit programma uitgegaan van een aantal catego- rieen, nl: 12.1. Analfabeten. Over deze doelgroep is in hoofdstuk 4.2. al het een en ander toegelicht. Uitgangspunt is het leren lezen en schrijven, waarbij door middel van sociale vaardigheden wordt gewerkt aan het versterken van het persoonlijk functioneren in de maatschappij Er doen ongeveer evenveel mannen als vrouwen mee. Deze autochtone groep is huisvrouw/man of werkt, een enkele is werkloos 122Gevordenden Deze groep wordt opgesplitst in deelnemers die de basiseducatie als eindtraject zien en deelnemers die de basiseducatie als voortraject zien. Voor beiden geldt dat ze alleen de lagere school en eventueel enkele jaren voortgezet onderwijs hebben gehad 12.3. Culturele minderheden Deze groep wil via de basiseducatie de Nederlandse taal leren. Het niveau van de deelnemers verschilt enorm. Er zijn deelnemers die analfabeet zijn. Anderen hebben een afgeronde beroepsopleiding. Wil men aan deze groep op een goede manier lesgeven, dan zijn niveaugroepen onontbeerlijk. Voor zover de plaatselijke situatie het toelaat, worden er niveaugroepen gemaakt. Deze allochtone groep bestaat voor 60% uit mannen. De grootste groep (15%) komt uit Marokko, 8% uit Polen en de rest is afkomstig uit zo'n 15 andere landen. 40

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 88