Naast deze algemene omschrijving van de doelgroep wordt
er in dit programma uitgegaan van een aantal catego-
rieen, nl:
12.1. Analfabeten.
Over deze doelgroep is in hoofdstuk 4.2. al het een en
ander toegelicht. Uitgangspunt is het leren lezen en
schrijven, waarbij door middel van sociale vaardigheden
wordt gewerkt aan het versterken van het persoonlijk
functioneren in de maatschappij
Er doen ongeveer evenveel mannen als vrouwen mee. Deze
autochtone groep is huisvrouw/man of werkt, een enkele
is werkloos
122Gevordenden
Deze groep wordt opgesplitst in deelnemers die de
basiseducatie als eindtraject zien en deelnemers die de
basiseducatie als voortraject zien.
Voor beiden geldt dat ze alleen de lagere school en
eventueel enkele jaren voortgezet onderwijs hebben
gehad
12.3. Culturele minderheden
Deze groep wil via de basiseducatie de Nederlandse taal
leren. Het niveau van de deelnemers verschilt enorm.
Er zijn deelnemers die analfabeet zijn. Anderen hebben
een afgeronde beroepsopleiding.
Wil men aan deze groep op een goede manier lesgeven,
dan zijn niveaugroepen onontbeerlijk.
Voor zover de plaatselijke situatie het toelaat, worden
er niveaugroepen gemaakt.
Deze allochtone groep bestaat voor 60% uit mannen.
De grootste groep (15%) komt uit Marokko, 8% uit Polen
en de rest is afkomstig uit zo'n 15 andere landen.
40