In dit hoofdstuk worden de activiteiten omschreven. Interne samenhang Bij de activiteiten wordt ervan uitgegaan dat deelne- mers aan een samenhangend aanbod deel kunnen nemen. Deelnemers aan bijvoorbeeld taalactiviteiten worden gewezen op de mogelijkheden van rekenen en sociale vaardigheden 14.1.LEES EN SCHRIJFGROEP VOOR BEGINNERS BASISEDUCATIE OP ELEMENTAIR NIVEAU Deze activiteit is naast het lezen en schrijven ook gericht op rekenvaardigheid en sociale vaardigheid. De taal-, reken-, en sociale vaardigheden vormen bij deze activiteit een samenhangend geheel. Er wordt zoveel mogelijk ingegaan op de directe leervragen van de deelnemers. De leerstof zal dan ook grotendeels praktijkgericht zijn. begintoets Voor deze groep wordt een vrij uitgebreide intake gedaan. Een z.g. Brush-toets wordt wel gebruikt om het leesniveau te bepalen. Afhankelijk van de uitkomst van dit intake gesprek kunnen deelnemers geplaatst worden in de Lees-en Schrijfgroep of in de Lees-, Schrijf- en Rekengroep methodes In deze groep wordt gewerkt met "Tempo" en "7/43", alfabetiseringsmethoden voor anderstaligen, maar die ook in grote lijnen goed te gebruiken zijn in deze groepen. materialen Er wordt gebruik gemaakt van copieermappen, leesmateri- aal en voor het rekenen: Operatoir rekenen Methoden voor volwassenen. 3 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 93