In dit hoofdstuk worden de activiteiten omschreven.
Interne samenhang
Bij de activiteiten wordt ervan uitgegaan dat deelne-
mers aan een samenhangend aanbod deel kunnen nemen.
Deelnemers aan bijvoorbeeld taalactiviteiten worden
gewezen op de mogelijkheden van rekenen en sociale
vaardigheden
14.1.LEES EN SCHRIJFGROEP VOOR BEGINNERS
BASISEDUCATIE OP ELEMENTAIR NIVEAU
Deze activiteit is naast het lezen en schrijven ook
gericht op rekenvaardigheid en sociale vaardigheid.
De taal-, reken-, en sociale vaardigheden vormen bij
deze activiteit een samenhangend geheel. Er wordt
zoveel mogelijk ingegaan op de directe leervragen van
de deelnemers. De leerstof zal dan ook grotendeels
praktijkgericht zijn.
begintoets
Voor deze groep wordt een vrij uitgebreide intake
gedaan. Een z.g. Brush-toets wordt wel gebruikt om het
leesniveau te bepalen. Afhankelijk van de uitkomst van
dit intake gesprek kunnen deelnemers geplaatst worden
in de Lees-en Schrijfgroep of in de Lees-, Schrijf- en
Rekengroep
methodes
In deze groep wordt gewerkt met "Tempo" en "7/43",
alfabetiseringsmethoden voor anderstaligen, maar die
ook in grote lijnen goed te gebruiken zijn in deze
groepen.
materialen
Er wordt gebruik gemaakt van copieermappen, leesmateri-
aal en voor het rekenen: Operatoir rekenen Methoden
voor volwassenen.
3
45