didactische hulpmiddelen Er wordt gebruik gemaakt van geluidsapparatuur, zoals de languagemaster om klanken beter te leren onderschei- den. Verder: letterblokjes en zelfgemaakte middelen. 14.2.LEES-, SCHRIJF EN REKENGROEP Voor deze activiteit geldt dab de deelnemers semi analfabeten) al enige kennis van de taal en het rekenen bezitten. Zij kunnen hiermee praktisch nog niet uit de voeten. De deelnemers hebben hoogstens enige jaren lager onderwijs of speciaal lager onderwijs gevolgd. Voor sommigen is de lees-, schrijf- en rekengroep een beginactiviteit Voor anderen is dat het vervolg op de lees- en schrij fgroep voor beginners Ook hierbij zal van een samenhangend aanbod van taal-, reken- en sociale vaardigheden sprake zijn, uitgaande van de elementen die ook al in 131 genoemd zijn. 14.3.OPEN SCHOOL GROEP De cursus is gericht op volwassenen, die over on- voldoende kennis en vaardigheden beschikken om maat- schappelijk goed te kunnen functioneren. Het gaat om mensen, die de lagere school, of het voortgezet onderwijs niet geheel hebben doorlopen, of bij wie de schoolkennis gedeeltelijk is weggezakt. Zij ondervinden dit als een belemmering in hun dagelijks leven Het doel van deze cursus is, de lagere schoolkennis op te halen en tevens die kennis en vaardigheden te ver- groten en te verdiepen, die gericht zijn op de persoon- lijke ontplooiing en maatschappelijke weerbaarheid van de deelnemers 46

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 94