didactische hulpmiddelen
Er wordt gebruik gemaakt van geluidsapparatuur, zoals
de languagemaster om klanken beter te leren onderschei-
den.
Verder: letterblokjes en zelfgemaakte middelen.
14.2.LEES-, SCHRIJF EN REKENGROEP
Voor deze activiteit geldt dab de deelnemers semi
analfabeten) al enige kennis van de taal en het rekenen
bezitten. Zij kunnen hiermee praktisch nog niet uit de
voeten. De deelnemers hebben hoogstens enige jaren
lager onderwijs of speciaal lager onderwijs gevolgd.
Voor sommigen is de lees-, schrijf- en
rekengroep een beginactiviteit
Voor anderen is dat het vervolg op de lees- en
schrij fgroep voor beginners
Ook hierbij zal van een samenhangend aanbod van
taal-, reken- en sociale vaardigheden sprake zijn,
uitgaande van de elementen die ook al in 131
genoemd zijn.
14.3.OPEN SCHOOL GROEP
De cursus is gericht op volwassenen, die over on-
voldoende kennis en vaardigheden beschikken om maat-
schappelijk goed te kunnen functioneren.
Het gaat om mensen, die de lagere school, of het
voortgezet onderwijs niet geheel hebben doorlopen, of
bij wie de schoolkennis gedeeltelijk is weggezakt. Zij
ondervinden dit als een belemmering in hun dagelijks
leven
Het doel van deze cursus is, de lagere schoolkennis op
te halen en tevens die kennis en vaardigheden te ver-
groten en te verdiepen, die gericht zijn op de persoon-
lijke ontplooiing en maatschappelijke weerbaarheid van
de deelnemers
46