14 .4 .OPSTAPCURSUS VERVOLGONDERWI JS
Uitgangspunt bij deze activiteit is de uiteindelijke
doorstroming naar het vervolgonderwijszoals het
V.A.V.O., het P.B.V.E., C.B.O. e.d.
Deze groep zal in de start een groot deel van het pro
gramme van 14.3 behandelen.
In de loop van de cursus komen de begintermen van het
vervolgonderwijs steeds vaker aan de orde. Het niveau
wordt daarop afgestemd.
14.5.CULTURELE MINDERHEDEN
Deze activiteit biedt een aantal mogelijkheden.
Leren lezen en schrijven in het Nederlands, voor mensen
van buitenlandse afkomst.
De deelnemers moeten wel tot de doelgroep van de basis-
educatie behoren.
In deze lessen wordt veel aandacht besteed aan de ver-
schillen in herkomst en aan de kijk op de samenleving
gekoppeld aan ieders achtergrond.
Taal- reken- en sociale vaardigheden worden in een sa-
menhangend aanbod uitgevoerd.
Het aanbod voor culturele minderheden omvat vele ele-
menten van het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Met name deze groep zal veel bezig zijn met de sociale
situatie in Nederland, de verschillen in culturele
achtergronden, maatschappeli j ke orientatie,. zelfred-
zaamheid, verkleinen van afhankelijkheid e.d.
begintoets
Bij deze groep is een goed intake gesprek heel erg
belangrijk. Een goede begintoets is er niet. Het Cito
heeft een begintoets voor anderstaligen, maar die is te
algemeen. Afhankelijk van het niveau gaat men naar de
beginners-, de midden-, of de gevorderdengroep.
j aarprogramma
Er is (nog) niet een jaarprogramma voor anderstaligen.
Afhankelijk van de leerwensen wordt een programma
vastgesteld.
48