14 .4 .OPSTAPCURSUS VERVOLGONDERWI JS Uitgangspunt bij deze activiteit is de uiteindelijke doorstroming naar het vervolgonderwijszoals het V.A.V.O., het P.B.V.E., C.B.O. e.d. Deze groep zal in de start een groot deel van het pro gramme van 14.3 behandelen. In de loop van de cursus komen de begintermen van het vervolgonderwijs steeds vaker aan de orde. Het niveau wordt daarop afgestemd. 14.5.CULTURELE MINDERHEDEN Deze activiteit biedt een aantal mogelijkheden. Leren lezen en schrijven in het Nederlands, voor mensen van buitenlandse afkomst. De deelnemers moeten wel tot de doelgroep van de basis- educatie behoren. In deze lessen wordt veel aandacht besteed aan de ver- schillen in herkomst en aan de kijk op de samenleving gekoppeld aan ieders achtergrond. Taal- reken- en sociale vaardigheden worden in een sa- menhangend aanbod uitgevoerd. Het aanbod voor culturele minderheden omvat vele ele- menten van het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Met name deze groep zal veel bezig zijn met de sociale situatie in Nederland, de verschillen in culturele achtergronden, maatschappeli j ke orientatie,. zelfred- zaamheid, verkleinen van afhankelijkheid e.d. begintoets Bij deze groep is een goed intake gesprek heel erg belangrijk. Een goede begintoets is er niet. Het Cito heeft een begintoets voor anderstaligen, maar die is te algemeen. Afhankelijk van het niveau gaat men naar de beginners-, de midden-, of de gevorderdengroep. j aarprogramma Er is (nog) niet een jaarprogramma voor anderstaligen. Afhankelijk van de leerwensen wordt een programma vastgesteld. 48

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 96