In grote lijnen komt aan de orde: lees-, schrijf-,
luister-, en spreekvaardigheid en wordt aan uitspraak-
training gedaan.
methodes
Er worden meerdere methodes gebruikt zoals: Zestien+,
Regelrecht, Spreken is zilver, Kansmappen, Help, Tempo,
7/4 3 en Zeg nu zelf een alfabetiseringsmethode voor
anderstaligen. In ontwikkeling is de TPR (Total Physi
cal Respons) methode. (zie hoofdstuk deskundigheidsbe-
vordering)
materialen
Er wordt veel gewerkt met werkbladen, cassettebandjes
color cards en kranten.
didactische hulpmiddelen
De cassetterecorder is een veel gebruikt hulpmiddel.
14.6. INFORMATIEKUNDE
Deelnemers die meedoen aan activiteiten van de basise-
ducatie worden net als een ieder van ons, geconfron-
teerd met de alom toenemende automatisering.
Om die deelnemers wegwijs te maken wordt er een keuze-
programma Informatiekunde aangeboden.
Deelnemers krijgen in een periode van 8-10 weken
inzicht over:
- opkomst computer -basiswerking bediening - basic
programma's -tekstverwerking -databeheer, maar ook
gevolgen computertijdperk, privacy, informatiestroom
e.d.
14.7.ENGELS
Aan deelnemers in de basiseducatie wordt een keuzevak
Engels aangeboden. Men kan kennis maken met eenvoudig
Engels, dat men in de dagelijkse praktijk tegenkomt.
Met behulp van thema's worden deelnemers spelenderwijs
wegwijs gemaakt in deze wereldtaal. De methode 'Do you
speak English' van het NBLC wordt hierbij gebruikt.
49