Voorts is bepaald (art. 9) dat de gemeenten de in bezit zijnde
aandelen niet vrijelijk kunnen overdragen (blokkeringsregeling)
Het bestuur van de N.V. (art. 11) wordt opgedragen aan de directie
onder toezicht van de Raad van Commissarissen.
Met betrekking tot het te voeren programmabeleid (art. 12) wordt
bepaald dat er een programma-adviesraad dient te zijn, die represen-
tatief dient te zijn voor de belangrijkste voorkomende maatschappe-
lijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen.
Met betrekking tot het aantal commissarissen (art. 16 e.v.) wordt
bepaald dat het aantal ten hoogste 5 zal zijn.
De vertegenwoordiging van de gemeenten wordt gerelateerd aan het
aantal aandelen, waarbij enkele gemeenten (met minder dan 13% van
het aantal aandelen) bij toerbeurt een commissaris zullen leveren
volgens een vooraf vastgesteld rooster en de gemeente Leeuwarden een
bindende voordracht van twee commissarissen mag doen, waaronder die
van de president-commissaris (Leeuwarden zal ca. 60% van de aandelen
in bezit hebben)
Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen hebben recht op &&n commissaris—
zetel, terwijl Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Ferwerderadeel
gezamenlijk een commissaris kunnen voordragen.
Tot zover de stand van zaken, zoals die in eerste aanleg is
aangedragen door de S.K.L. en de daarin participerende partijen.
VI. Een tweetal zaken, die ook in het voortraject aan de orde zijn ge-
komen vragen een nadere toelichting.
Een vraag is, waarom &dn van de deelnemende gemeenten op basis van
de uit te geven aandelen een meerderheidsbelang moet kunnen ver—
werven. In de gekozen systematiek - aandelen op basis van het
aantal abonnees - past een dergelijk meerderheidsbelang.
De concept statuten leren ons, dat het zwaartepunt t.a.v. de
dagelijkse gang van zaken ligt bij de direktie en de raad van
commissarissen. Na verschillende gesprekken met vertegenwoordigers
van de gemeente is uiteindelijk overeengekomen dat alle gemeenten
een vertegenwoordiging in de raad van Commissarissen moeten
hebben. Als het meest haalbare voor alle partijen is nu uit de bus
gekomen, dat de Raad van Commissarissen zal bestaan uit 8 leden.
De gemeente Leeuwarden levert 3 leden waaronder de president—
commissaris, die bij het staken der stemmen een doorslaggevende
stem heeft.
Gezien de toch beperkte rol van de vergadering van aandeelhouders
kunnen wij instemmen met de thans gekozen systematiek.
Een tweede vraagpunt onzerzijds was, waarom thans geen aansluiting
werd gezocht bij een groter nutsbedrijf dat tevens de exploitatie
van een kabeltelevisienet tot zijn takenpakket rekent.
Het reeds eerder genoemde rapport "regionalisatie" geeft daar
deels een antwoord op. Daarnaast blijft een wezenlijk verschil dat
6