10. KUNST- EN KULTUURBELEID.
In "1991 is het reeds, zij het voorzichting, geopperd dat binnen
het welzijnsbeleid behoefte aan een duidelijk kunst- en
kultuurbeleid is. Het kunst- en kultuurbeleid is de laatste
jaren enigszins op de achtergrond geraakt. Deze konstatering was
aanleiding een werkgroep "Kunst en kultuur" in te stellen. Deze
werkgroep is gevraagd een beleidsvisie inzake een za breed
mogelijk gemeenteli.jk kunst- en kultuurbeleid te ontwikkelenDe
werkgroep kon hierbij zelf haar grenzen bepalen.
In maart 1991 heeft de werkgroep haar werkzaa.mhed.en afgerond en
de notitie Gemeentelijk kunst— en kultuurbeleid" aangeboden.
In hoofdstuk 16. van deze notitie komt de werkgroep tot een
aantal aanbevelingen. De werkgroep is van mening dat deze
aanbeve1ingen een goede basis aan een kunst— en kultuurbeleid
kunnen geven. De keuze in deze is aan de politiek.
De notitie van de werkgroep overwegend menen wij te raogen
konkluderen dat de werkgroep een goed stuk werk heeft geleverd.
De werkgroep heeft vrijwel alie aspekten van een kunst- en
kultuurbeleid in haar notitie de revue laten passeren. De
uiteindelijke konklusies en aanbevelingen kunnen inderdaad dan
ook een goede leidraad voor de realisatie van een kunst— en
kultuurbeleid zijn. Binnen dit kunst- en kultuurbeleid dienen
dan echter nog wel prioriteiten te warden gesteld. Niet alle
aanbevelingen kunnen een invulling krijgen. Hiervoor zijn
enerzijds de beschikbare financiele middelen te beperkt, maar
dient anderzijds ook naar de redle behoefte te warden gezien.
Wij zijn van mening dat niet alle aanbevelingen eenzelfde
prioriteit behoeven.
De bladzij den 25 t/m 30 van de notitie overwegend komen wij dan
tot de volgende prioriteitsste11ing:
1. Een musiekonderwijsbeleid.
2. De percentageregeling.
3. Subsidising amateuristische lcunstbeoefening
4. Voorlichting.
Muz iekonderwl.i sbe leid
Het muziekonderwijsbeleid heeft binnen het kunst- en
kultuurbeleid de hoogste prioriteit. A1 jaren vormt dit
onderdeel een diskussiepunt binnen de gemeente1ijke
welzijnsplanning. De centrale vraag hierbij is, wel of geen
muz i e kscho a1
De notitie van de Werkgroep "Kunst en kultuur" zegt over
muziekonderwijs: muziekonderwijs is ddn van de peilers van een
gestruktureerd kunst- en kultuurbeleid. Voor de argumentatie
hiervoor verwijst de Werkgroep naar hoofdstuk 5. van de notitie.
De werkgroep ziet het als een "must" d.at in een gemeentel ij k
kunst- en kultuurbeleid financiSle ruimte voor muziekonderwijs
wordt gekreSerd. Muzikale vanning maet een voor een ieder
taegankelijke basisvoorziening zijn.
Wij kunnen de vorenstaande konklusie van de werkgroep
onderschrij veilWij zien de muzikale vanning als een.
basiselement voor de algemene vanning van de mens. Deze vanning
dient in een zo vroeg mogelijk stadium te beginnen. De meest
aangewezen weg voor de muzikale vanning is een muziekschaalEen
19