muziekschool heeft een breed aanbod aan muzikale vorming.
hoeven wij naar onze mening niet nader te onderbouwen. Een ieder
zal dit moeten beamen.
Na deze inhoudelijke konstatering komt vervolgens de vraag van
de konkrete realisable naar voren. De gemeente Leeuwarderadeel
is op dit moment op het gebied van de inuzikale vanning een witte
vlek. Voor muziekonderwijs zijn de inwoners van Leeuwatderadee
met uitzondering van de algemene inuzikale vanning voor
leerlingen van het basisonderwijs, op partikuliere
muziekleerkrachten aangewezen. Zij kunnen als gevolg van het
huidicre sremeentelijk beleid niet bij de muziekscholen m
Leeuwarden en Slnt Annaparnchie tareoht. Vour da leerlingen van
het basisonderwijs heeft de gemeente een eigen docent algemene
muzikale vanning" aanget rokkenDeze algemene
duurt twee jaar en er wordt jaarlijks door 80 - 100 leeilingen
aan dee1genamen. Na deze twee jaar a.m.v. zijn deze leerlin0e
echter weer op partikuliere muziekleerkrachten of de
muziekverenigingen aangewezen. Naar onze mening is di- - -
van ideale situatie.
Wij zijn van mening dat de voornoemde, de afgelopen jaren
vehanteerde, beleidslijn nu eens definitief moet warden
daorbroken. De diskussie over het muziekanderwijs in de gemeente
Leeuwarderadeel suddert nu al jaren voort. s
Zoals hiervoor al gememoreerd zien wij een (participatie in een
muziekschool als de meest gewenste oplossing. Een muziekschool
biedt vrijwel alles op het gebied van het muziekanderwijs. De
algemene muzikale vorming kan hier dan in warden gelntegreerd.
Wij denken bij een muziekschool dan aan een samenwerkingsverband
met een bestaande muziekschool; een dependence. In onze situatie
een samenwerking met de muziekschool in Sint Annaparochieoint
Annaparocliie heeft in deze, gezlen het karakter van deze
gemeente (oak een plattelandsgemeentede voorkeur boyen
Leeuwarden. Een "eigen" muziekschool zal in de praktijk well id
een illusie blijken.
Wij stellen voor om met de gemeente Het Bildt over he
vorenstaande in overleg te treden. Zowel inhoudelijk als
financieel zullen er konkrete afspraken moeten warden gemaakt.
Wij geven hieraan de voorkeur boven een initiatief vanui e
partikuliere sektor, zoals verwoord in een schrijven van de heer
B. Bergsma en mevrouw M. C. Hiemstra uit rasp. Oude Bil j en
Leeuwarden. Zij pleiten in dit schrijven voor het oprichten van
een vereniging of stichting die het muziekonderwijs in de
gemeente Leeuwarderadeel bevordert. Zij vragen hiervoor een
gemeente1ij k subsidie.
Wij zien in aansluiting bij een bestaand initiatief duidelijk
voordelen op het gebied van kontinuiteitkennis en eryaring.
Het vorenstaande heeft, zoals reeds werd gememoreerd, binnen
muziekonderwijs prioriteit. Wij zullen hier a^e ener0ie i
moeten steken. In de praktijk betekent dit dat andere
vooreerst dan minder aandacht zullen krijgen. Wij wijzen hie bij
o.a. op het C.- en D.-nivo van de muziekverenigingen. Wij zuiie
hierop, evenals het A.- en het B.-nivo, in een later stadium
teruekomen. Bij de kunstzinnige vorming hebben wij reeds
besloten de opleidingen las van de S. O. N. M. 0-regelmg te
koppelen. De S.O.N.M.O. wordt thans alleen nog als een
exploltatie-subsidie gezien.
Tot slot willen wij er voor pleiten oak binnen het
basisonderwijs de nodige aandacht aan muziekonderwijs te
20