muziekschool heeft een breed aanbod aan muzikale vorming. hoeven wij naar onze mening niet nader te onderbouwen. Een ieder zal dit moeten beamen. Na deze inhoudelijke konstatering komt vervolgens de vraag van de konkrete realisable naar voren. De gemeente Leeuwarderadeel is op dit moment op het gebied van de inuzikale vanning een witte vlek. Voor muziekonderwijs zijn de inwoners van Leeuwatderadee met uitzondering van de algemene inuzikale vanning voor leerlingen van het basisonderwijs, op partikuliere muziekleerkrachten aangewezen. Zij kunnen als gevolg van het huidicre sremeentelijk beleid niet bij de muziekscholen m Leeuwarden en Slnt Annaparnchie tareoht. Vour da leerlingen van het basisonderwijs heeft de gemeente een eigen docent algemene muzikale vanning" aanget rokkenDeze algemene duurt twee jaar en er wordt jaarlijks door 80 - 100 leeilingen aan dee1genamen. Na deze twee jaar a.m.v. zijn deze leerlin0e echter weer op partikuliere muziekleerkrachten of de muziekverenigingen aangewezen. Naar onze mening is di- - - van ideale situatie. Wij zijn van mening dat de voornoemde, de afgelopen jaren vehanteerde, beleidslijn nu eens definitief moet warden daorbroken. De diskussie over het muziekanderwijs in de gemeente Leeuwarderadeel suddert nu al jaren voort. s Zoals hiervoor al gememoreerd zien wij een (participatie in een muziekschool als de meest gewenste oplossing. Een muziekschool biedt vrijwel alles op het gebied van het muziekanderwijs. De algemene muzikale vorming kan hier dan in warden gelntegreerd. Wij denken bij een muziekschool dan aan een samenwerkingsverband met een bestaande muziekschool; een dependence. In onze situatie een samenwerking met de muziekschool in Sint Annaparochieoint Annaparocliie heeft in deze, gezlen het karakter van deze gemeente (oak een plattelandsgemeentede voorkeur boyen Leeuwarden. Een "eigen" muziekschool zal in de praktijk well id een illusie blijken. Wij stellen voor om met de gemeente Het Bildt over he vorenstaande in overleg te treden. Zowel inhoudelijk als financieel zullen er konkrete afspraken moeten warden gemaakt. Wij geven hieraan de voorkeur boven een initiatief vanui e partikuliere sektor, zoals verwoord in een schrijven van de heer B. Bergsma en mevrouw M. C. Hiemstra uit rasp. Oude Bil j en Leeuwarden. Zij pleiten in dit schrijven voor het oprichten van een vereniging of stichting die het muziekonderwijs in de gemeente Leeuwarderadeel bevordert. Zij vragen hiervoor een gemeente1ij k subsidie. Wij zien in aansluiting bij een bestaand initiatief duidelijk voordelen op het gebied van kontinuiteitkennis en eryaring. Het vorenstaande heeft, zoals reeds werd gememoreerd, binnen muziekonderwijs prioriteit. Wij zullen hier a^e ener0ie i moeten steken. In de praktijk betekent dit dat andere vooreerst dan minder aandacht zullen krijgen. Wij wijzen hie bij o.a. op het C.- en D.-nivo van de muziekverenigingen. Wij zuiie hierop, evenals het A.- en het B.-nivo, in een later stadium teruekomen. Bij de kunstzinnige vorming hebben wij reeds besloten de opleidingen las van de S. O. N. M. 0-regelmg te koppelen. De S.O.N.M.O. wordt thans alleen nog als een exploltatie-subsidie gezien. Tot slot willen wij er voor pleiten oak binnen het basisonderwijs de nodige aandacht aan muziekonderwijs te 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1991 | | pagina 66