8
H
GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
Agendapunt: 8
Voorstelnr.93/7 Stiens, 7 januari 1993
Onderwerp:
fietsplan Stadsgewest Leeuwarden
Aan
de gemeenteraad
In oktober 1990 vond de finale besluitvorming plaats van de Ruimtelijk-
economische Ontwikkelingsvisie op het stadsgewest Leeuwarden binnen de
deelnemende gemeenteraden en Provinciale Staten van Friesland. Daarmee werd
een actueel, richtinggevend en flexibel beleidskader een feit.
Het nadien geinstalleerde Bestuurlijk Overlegplatform heeft tot taak de
voorstellen en projecten zoals die in de Visie zijn opgenomen, uit te
(laten) werken.
Met de Visie is een aansprekend kader voorhanden van waaruit door de
betrokken overheden in samenwerking met het bedrijfsleven beleid kan worden
ontwikkeld in onderling afgestemd en van waaruit projekten tot uitvoering
kunnen worden gebracht. Het Bestuurlijk Overlegplatform vervult in deze
processen een katalyserende rol.
Een van de hoofdlijnen van de Ontwikkelingsvisie is het verbeteren van het
zogenaamde produktiemilieu uitmondend in het aantrekkelijker maken van het
Stadsgewest als woon-werk- en leefgebied.
Een van de hoofdlijnen van de gewenste ontwikkeling met betrekking tot de
Infrastructuur gaat over fietsverbindingen. Daarin wordt uitgesproken dat
er een netwerk dient te worden gerealiseerd van fietspaden binnen het
Stadsgewest ten behoeve van enerzijds het woon-, werk- en schoolverkeer en
anderzijds het recreatieve verkeer. Daarbij dient aandacht te worden
geschonken aan de verbindingen gericht op de centrale stad, maar ook aan de
rondfietsmogelijkheden door middel van kortsluitingen tussen de hoofdfiets-
routes
In de uitwerking van de hoofdlijnen is in het hoofdstuk van het stadsgewes-
telijk recreatiemilieu onder de landgebonden recreatie de fietspadenstruc-
tuur nader aangeduid. Konkreet is het Fietsplan onder nummer 13 in het
activiteitenschema opgenomen. Daarin staat te lezen: "Opstellen van een
stadsgewestelijk fietsplan waarin aan de orde komen de realisering van een
stadsgewestelijk fietspadennetwerk, afwikkeling fietsverkeer in met name de
centrale stad, stallingsmogelijkheden op strategische punten, goede
bewegwijzering. Het plan dient het gebruik van de fiets voor woon-, werk
en schoolverkeer aantrekkelijker te maken en dient de mogelijkheden voor
recreatief fietsverkeer te vergroten.
Aandacht voor goede radiaalaansluiting vanuit de centrale stad op het
provinciaal netwerk, aantakking van de regio-woonkern op de centrale stad
en onderlinge kortsluitroutes (directe woonomgeving) en beschutting"