8 H GEMEENTE LEEUWARDERADEEL Agendapunt: 8 Voorstelnr.93/7 Stiens, 7 januari 1993 Onderwerp: fietsplan Stadsgewest Leeuwarden Aan de gemeenteraad In oktober 1990 vond de finale besluitvorming plaats van de Ruimtelijk- economische Ontwikkelingsvisie op het stadsgewest Leeuwarden binnen de deelnemende gemeenteraden en Provinciale Staten van Friesland. Daarmee werd een actueel, richtinggevend en flexibel beleidskader een feit. Het nadien geinstalleerde Bestuurlijk Overlegplatform heeft tot taak de voorstellen en projecten zoals die in de Visie zijn opgenomen, uit te (laten) werken. Met de Visie is een aansprekend kader voorhanden van waaruit door de betrokken overheden in samenwerking met het bedrijfsleven beleid kan worden ontwikkeld in onderling afgestemd en van waaruit projekten tot uitvoering kunnen worden gebracht. Het Bestuurlijk Overlegplatform vervult in deze processen een katalyserende rol. Een van de hoofdlijnen van de Ontwikkelingsvisie is het verbeteren van het zogenaamde produktiemilieu uitmondend in het aantrekkelijker maken van het Stadsgewest als woon-werk- en leefgebied. Een van de hoofdlijnen van de gewenste ontwikkeling met betrekking tot de Infrastructuur gaat over fietsverbindingen. Daarin wordt uitgesproken dat er een netwerk dient te worden gerealiseerd van fietspaden binnen het Stadsgewest ten behoeve van enerzijds het woon-, werk- en schoolverkeer en anderzijds het recreatieve verkeer. Daarbij dient aandacht te worden geschonken aan de verbindingen gericht op de centrale stad, maar ook aan de rondfietsmogelijkheden door middel van kortsluitingen tussen de hoofdfiets- routes In de uitwerking van de hoofdlijnen is in het hoofdstuk van het stadsgewes- telijk recreatiemilieu onder de landgebonden recreatie de fietspadenstruc- tuur nader aangeduid. Konkreet is het Fietsplan onder nummer 13 in het activiteitenschema opgenomen. Daarin staat te lezen: "Opstellen van een stadsgewestelijk fietsplan waarin aan de orde komen de realisering van een stadsgewestelijk fietspadennetwerk, afwikkeling fietsverkeer in met name de centrale stad, stallingsmogelijkheden op strategische punten, goede bewegwijzering. Het plan dient het gebruik van de fiets voor woon-, werk en schoolverkeer aantrekkelijker te maken en dient de mogelijkheden voor recreatief fietsverkeer te vergroten. Aandacht voor goede radiaalaansluiting vanuit de centrale stad op het provinciaal netwerk, aantakking van de regio-woonkern op de centrale stad en onderlinge kortsluitroutes (directe woonomgeving) en beschutting"

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1993 | | pagina 18