Aan Buro Vijn B.V. uit Oenkerk, adviseur voor stedebouw en ruimtelijke ordening, is opdracht verstrekt om het Fietsplan op te stellen. Dit buro heeft de opdracht uitgevoerd en heeft, onder begeleiding van een ambtelijke commissie vanuit de deelnemers aan het Stadsgewest, het rapport "Fietsplan" opgesteld. Vanuit het Bestuurlijk Overlegplatform is een aanbiedingsbrief geschreven aan de besturen van de deelnemende gemeenten en het provinciaal bestuur. Daarin wordt gevraagd: in te stenunen met het fietsplan als stadsgewestelijk toetsingskader voor het door de stadsgewestgemeenten en de provincie te voeren "fiets"-beleid; in te stemmen met het meerjarenuitvoeringsprogramma stadsgeweste- lijke fietsvoorzieningen, hetgeen tevens inhoudt dat voor de in 1993 uit te voeren projecten een uitvoeringsbeslissing c.q. subsi- diebeslissing wordt genomen en dat de benodigde middelen in de begroting van 1993 worden opgenomen. De voor de jaren daarna voorziene projecten dienen in de meerjarenramingen te worden opgenomen. Voor een algemene toelichting wordt verwezen naar de genoemde aanbie dingsbrief. Voorts kan daaraan nog het volgende worden toegevoegd. De pagina's 67 t/m 70 geven een analyse en conclusies van Deel 1 (inventa- risatie en onderzoek) Deel 2 geeft enerzijds via kaarten en anderzijds via een samenvatting een beeld van de plan- en ideevorming: de kaarten 2.1., 2.2. en 2.5 van de utilitaire fietspaden; de kaarten 2.3., 2.4., 2.6. en 2.8. van de recrea- tieve fietspaden; de pagina's 34 t/m 36 een samenvatting van de aanbevelin- gen. Bij elkaar opgeteld resulteert dit in de uitklapbare eindkaart op pagina 37 (een storende onvolkomenheid is het op kaart 2.4. en de eindkaart niet als ontbrekende schakel aangegeven staan van de verbinding tussen de Hijumer Mieddyk en de Hallumer Mieddyk) In Deel 3 staan het meerjarenprogramma, de financiele instrumenten, de planologische aspecten, een achttal projectplannen en een vijftal voor- beeldprojecten. Twee van deze voorbeeldproj ecten raken onze gemeente. Het gaat in het ene geval om de ombouw van de utilitaire fietsroute Stiens-Leeuwarden tot fietssnelweg. In het tweede geval gaat het om het projekt fietsstalling bij geselecteerde openbaar vervoerhaltepunten en (geprojecteerde) carpoolpun- ten, waarbij ook Stiens in beeld is. Van de fietssnelweg kan worden opgemerkt dat momenteel onderzocht wordt hoe dit project in zoverre handen en voeten gegeven kan worden dat duidelijk wordt hoe zoiets er konkreet uit gaat zien. Alsdan kan ook een reSler financieel plaatje gepresenteerd worden. Wei is het project alszodanig voor-aangemeld bij de Vervoerregio ten behoeve van het verkrijgen van subsidie. Wat het Fietsstallingsproject betreft wordt momenteel ook onderzocht welke lokaties hiervoor in beeld komen. Vanuit het Stadsgewest is hierover ook met de FRAM kontakt gelegd. Beide projecten zullen nader worden opgezet en voorzien worden van een kostenplaatje en alsdan ter verdere besluitvorming aan de gemeente worden voorgelegd. In de begroting 1993 is al wel rekening gehouden met het recreatieve fietspad tussen het Leeuwarder bos en de aansluiting op de Haskedyk en de Finsterbuorren (aansluitend op het fietspad Finsterbuorren-Jelsumer Aldldnsdyk)Dit gedeelte past binnen het Fietsplan als toetsingskader.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1993 | | pagina 19