Aan Buro Vijn B.V. uit Oenkerk, adviseur voor stedebouw en ruimtelijke
ordening, is opdracht verstrekt om het Fietsplan op te stellen.
Dit buro heeft de opdracht uitgevoerd en heeft, onder begeleiding van een
ambtelijke commissie vanuit de deelnemers aan het Stadsgewest, het rapport
"Fietsplan" opgesteld.
Vanuit het Bestuurlijk Overlegplatform is een aanbiedingsbrief geschreven
aan de besturen van de deelnemende gemeenten en het provinciaal bestuur.
Daarin wordt gevraagd:
in te stenunen met het fietsplan als stadsgewestelijk toetsingskader
voor het door de stadsgewestgemeenten en de provincie te voeren
"fiets"-beleid;
in te stemmen met het meerjarenuitvoeringsprogramma stadsgeweste-
lijke fietsvoorzieningen, hetgeen tevens inhoudt dat voor de in
1993 uit te voeren projecten een uitvoeringsbeslissing c.q. subsi-
diebeslissing wordt genomen en dat de benodigde middelen in de
begroting van 1993 worden opgenomen. De voor de jaren daarna
voorziene projecten dienen in de meerjarenramingen te worden
opgenomen.
Voor een algemene toelichting wordt verwezen naar de genoemde aanbie
dingsbrief. Voorts kan daaraan nog het volgende worden toegevoegd.
De pagina's 67 t/m 70 geven een analyse en conclusies van Deel 1 (inventa-
risatie en onderzoek)
Deel 2 geeft enerzijds via kaarten en anderzijds via een samenvatting een
beeld van de plan- en ideevorming: de kaarten 2.1., 2.2. en 2.5 van de
utilitaire fietspaden; de kaarten 2.3., 2.4., 2.6. en 2.8. van de recrea-
tieve fietspaden; de pagina's 34 t/m 36 een samenvatting van de aanbevelin-
gen. Bij elkaar opgeteld resulteert dit in de uitklapbare eindkaart op
pagina 37 (een storende onvolkomenheid is het op kaart 2.4. en de eindkaart
niet als ontbrekende schakel aangegeven staan van de verbinding tussen de
Hijumer Mieddyk en de Hallumer Mieddyk)
In Deel 3 staan het meerjarenprogramma, de financiele instrumenten, de
planologische aspecten, een achttal projectplannen en een vijftal voor-
beeldprojecten.
Twee van deze voorbeeldproj ecten raken onze gemeente. Het gaat in het ene
geval om de ombouw van de utilitaire fietsroute Stiens-Leeuwarden tot
fietssnelweg. In het tweede geval gaat het om het projekt fietsstalling bij
geselecteerde openbaar vervoerhaltepunten en (geprojecteerde) carpoolpun-
ten, waarbij ook Stiens in beeld is.
Van de fietssnelweg kan worden opgemerkt dat momenteel onderzocht wordt hoe
dit project in zoverre handen en voeten gegeven kan worden dat duidelijk
wordt hoe zoiets er konkreet uit gaat zien.
Alsdan kan ook een reSler financieel plaatje gepresenteerd worden. Wei is
het project alszodanig voor-aangemeld bij de Vervoerregio ten behoeve van
het verkrijgen van subsidie.
Wat het Fietsstallingsproject betreft wordt momenteel ook onderzocht welke
lokaties hiervoor in beeld komen. Vanuit het Stadsgewest is hierover ook
met de FRAM kontakt gelegd.
Beide projecten zullen nader worden opgezet en voorzien worden van een
kostenplaatje en alsdan ter verdere besluitvorming aan de gemeente worden
voorgelegd.
In de begroting 1993 is al wel rekening gehouden met het recreatieve
fietspad tussen het Leeuwarder bos en de aansluiting op de Haskedyk en de
Finsterbuorren (aansluitend op het fietspad Finsterbuorren-Jelsumer
Aldldnsdyk)Dit gedeelte past binnen het Fietsplan als toetsingskader.