vertaling moeten komen. Wij denken hierbij, in het verlengde
van de andere werkvormen van de W.I.L., dan ook aan een vornt
van budgetsubsidiering.
In het "Welzijnsprogramma 1995" zullen wij hier nader op
terugkomen. Tevens zullen dan de eerste ervaringen bekend
zijn. De kinderopvangvoorziening loopt dan een jaar.
8. Kunst- en kultuurbeleid
In december 1991 is door de raad op basis van de notitie
"Leeuwarderadeel K." een prioriteitsstelling voor een gemeen-
telijk kunst- en kultuurbeleid vastgesteld. De notitie "Leeuw
arderadeel K." geeft een aantal aanbevelingen. Specifieke aan-
dachtspunten voor een kunst- en kultuurbeleid zijn vooreerst:
a. het muziekonderwijsbeleid;
b. een beleidsvisie ten aanzien van beeldende kunst;
c. de amateuristische kunstbeoefening;
d. voorlichting; en
e. een konsert-, theater- en tentoonstelligenbeleid.
Wij menen deze beleidslijn thans voort te moeten zetten en
daar waar mogelijk een konkrete invulling te geven.
Voor 1994 staan ons hierbij, op basis van de notitie "Wel-
zijnsbeleid 1993 - 1996" de volgende aandachtspunten voor
ogen.
a. Het muziekonderwiis
Het onderzoeken van de mogeli jkheden voor een vorm van
muziekonderwijs (mogelijk een dependance van een muziek-
school) in de gemeente Leeuwarderadeel.
Wij verwachten hierover binnenkort een advies van de Be-
leidskommissie Welzijnszaken. Het geheel blijkt toch kom-
plexer dan in eerste instantie werd gedacht. Er zal in deze
o.a. advies aan een externe deskundige worden gevraagd.
b. Een beleid ten aanzien van de beeldende kunst.
Wij denken hierbij aan het intrekken van de thans van
kracht zijnde percentageregeling. Deze regeling funktio-
neert in de praktijk niet. Wij menen dat deze regeling
thans kan worden afgeschaft. In oktober 1992 is door de
gemeenteraad besloten deze regeling vooreerst nog in stand
te houden.
Wij zullen ons nader over dit beleid beraden.
Ten aanzien van de subsidie-aanvraag van de Stichting Kunst-
zinnige Vorming Friesland (pp.) zullen wij dezelfde beleids
lijn als in 1993 volgen.
De S.K.V.F. vraagt een subsidie voor het organiseren van
kulturele aktiviteiten voor de leerlingen van het basisonder-
wijs. Het doel van deze aktiviteit is zoveel mogelijk leerlin
gen van het basisonderwijs in Friesland kennis te laten maken
met kunstprodukten van theater-, dans- en muziekgroepen. Dit
met als oogpunt het stimuleren van de kultuurdeelname door
kinderen. Dit gebeurt onder de organisatievorm "Uurkultuur"
13