gevoerde diskussie over de subsidiering van de speel-o-theek gekomen. Toegezegd is toen de hoogte van dit subsidie bij de verdere konkretisering van het jeugd- en jongerenbeleid nog eens aan een nadere beschouwing te onderwerpen. De voornoemde toezegging overwegend menen wij in 1994 bij het beleid van 1993 aan te moeten sluiten. De speel-o-theek is een instelling waaraan in het kader van het akkonmodatiebeleid in de bibliotheek een nieuwe, eigen, plaats wordt toegedacht. Wij menen hier nu evenwel niet met ad-hoc beslissingen op vooruit te moeten lopen en dus evenals in 1993 een exploita- tie-subsidie van f 1.000,toe te moeten kennen. De aktiviteiten voor ioncreren. Zoals wij reeds hebben opgemerkt kan de jeugd in drie groepen worden ingedeeld; de groep 4-12 jarigen, de groep 12 - 16 jarigen en de groep 16 - 18 jarigen. Konkreet betekent het vorenstaande dat de W.I.L. ten aanzien van een jeugd- en jongerenbeleid een driesporenbeleid zou moeten ontwikkelen. Een beleid gericht op deze drie groepen. De vraag rijst dan evenwel direkt of aan alle groepen dezelfde prioriteit moet worden toegekend. Het betreft immers drie totaal verschillende groepen. De eerste groep betreft de leerlingen van het basisonderwijs Deze groep is hoofdzakelijk op het eigen dorp c.q. de eigen gemeente aangewezen. De aktiviteiten voor deze groep zullen hier dan ook plaats moeten vinden. De praktijk leert echter dat dit vaak via de scholen en sport)verenigingen gebeurt. De kinderen in deze leefti jdsgroep zijn vaak lid van meerdere sportverenigingen en/of klubs. Voor deze groep lijkt het dat er behalve een aantal (re)kreatieve aktiviteiten weinig akti viteiten nodig zijn. Deze groep vraagt, behoudens de vakantie- aktiviteiten, vrijwel geen specifieke aktiviteiten. De vakan- tie-aktiviteiten voorzien nog wel in een behoefte. Dit in tegenstelling tot de geplande zomervakantiekampen. De W.I.L. heeft dit laatste initiatief dan ook terecht gestopt. De tweede groep bezoekt het voortgezet onderwijs. Zij bezoeken scholen in Leeuwarden en Sint AnnaparochieLeeuwarderadeel kent geen enkele vorm van voortgezet onderwijs. Gevolg hiervan is dat deze groep voor buitenschoolse aktivi teiten vaak ook naar de voornoemde plaatsen gaat. De scholen die zij bezoeken organiseren vaak de nodige aktiviteiten. Een groot gedeelte van deze groep heeft aan deze aktiviteiten, naast mogelijk nog een lidmaatschap van een plaatselijke (sportvereniging/klub voldoende. Deze groep vraagt dan ook een geheel andere aanpak dan de eerstgenoemde groep. En dan gaat het hierbij name ora die jongeren die buiten deze schoolse aktiviteiten ook nog behoefte aan andere aktiviteiten hebben of niet meer schoolgaand zijn (de schoolverlaters) en in een vacuum verkeren. De W.I.L. zal zich met name op deze laatste groepen moeten richten. Dit is de groep waaraan de meeste prioriteit moet worden gegeven. Deze groep vraagt over het algemeen om gerichte aktiviteiten/voorzieningen. B.v. een bromfietskursus De groep 12 - 18 jarigen vraagt ook om een eigen honk. Hierbij willen wij opmerken dat wij hiermee in Stiens rekening houden bij de nieuwe multi-funktionele akkommodatieHierin wordt aan 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1993 | | pagina 92