De aanpassingen aan de eisen van de Awb kunnen worden onderverdeeld in vier
categorieen. In de eerste plaats staan er dwingende bepalingen in de Awb
waarvan niet mag worden afgeweken. Een duidelijk voorbeeld is de termijn
voor het indienen van een bezwaar- of beroepschriftDeze bedraagt zes
wekenAlle in de verordeningen of regelingen hiermee strijdige bepalingen
moeten worden aangepast.
In de tweede plaats staan er in de Awb regelende bepalingen waarvan het
gemeentebestuur in zijn eigen regelgeving mag afwijken. Een voorbeeld van
een dergelijke bepaling is artikel 4:1 Awb, waarin is bepaald dat een
aanvraag schriftelijk wordt ingediend, tenzij bij wettelijk voorschrift
anders is bepaald. Het gemeentebestuur mag dus bepalen dat een aanvraag
mondeling kan worden gedaan.
In de derde plaats staan in de Awb aanvullende bepalingen. Wanneer het
gemeentebestuur nalaat om regels te stellen, gelden de bepalingen van de
Awb. Een voorbeeld hiervan zijn de bepalingen omtrent de beslistermijn op
een aanvraag. Wanneer in de verordening geen beslistermijn is opgenomen,
geldt een redelijke beslistermijn van acht weken, zoals is bepaald in arti
kel 4:13 Awb. Per verordening kan dus een beslistermijn worden opgenomen.
In de vierde plaats staan in de Awb facultatieve bepalingen. Het staat het
gemeentebestuur vrij deze bepalingen al dan niet van toepassing te verkla-
ren. Een voorbeeld hiervan is de zogenaamde openbare voorbereidingsproce-
dure van afdeling 3.4 Awb. Deze procedure kan ondermeer van toepassing
worden verklaard wanneer sprake is van een grote groep belanghebbenden.
Naast een aanpassing aan deze vier soorten bepalingen geeft de Awb indirect
ook nog enkele andere aanwijzingen die bij de aanpassing van de verordenin
gen zijn meegenomen. Zo zijn de verordeningen nagelopen voor wat betreft de
terminologieOp grond van de Awb namelijk dienen de termijnen in weken te
worden uitgedrukt in plaats van in dagen of in maanden. En zo is bijvoor-
beeld de term "bevoegd gezag" in tal van verordeningen vervangen door de
term "bevoegd bestuursorgaan"
Om inzicht te krijgen welke verordeningen en regelingen in de gemeente
Leeuwarderadeel dienden te worden aangepast aan de eisen van de Awb, is
begonnen met het inventariseren van de verordeningen en regelingen. Dit
heeft geresulteerd in een lijst met bestaande, al dan niet geldende,
gemeentelijke regelgeving. Deze lijst is vervolgens over de afdelingen
verspreid met het verzoek om de lijst te bekijken op juistheid en eventueel
voorkomende omissies. De commentaren zijn gebruikt om de lijst op te
schonen en bij te stellen.
Uiteindelijk bleven er ongeveer 60 verordeningen en regelingen over om aan
te passen aan de Awb. Hiermee is een begin gemaakt omstreeks medio maart
vorig jaar. Alle verordeningen en regelingen zijn in een eerste termijn in
concept aangepast en door de afdelingen nog eens nader bekeken. Mede
daardoor zijn de verordeningen ook voor wat betreft feitelijke inhoud
zoveel mogelijk geactualiseerd.
Thans zijn alle verordeningen en regelingen in een tweede termijn defini-
tief aangepast, hetgeen is gebeurd overeenkomstig de vorenstaande algemene
uitgangspunten. Waar mogelijk is daarbij tevens rekening gehouden met de
Gemeentewet, welke wet evenals de eerste en tweede tranche van de Awb ook
op 1 januari 1994 in werking is getreden. De artikel-verwijzingen zijn
zoveel mogelijk geactualiseerd. En ook heeft een globale inhoudelijke
aanpassing plaatsgevonden aan de terminologie van de Gemeentewet.