Wij constateren dat de nog te realiseren infrastructuurprojecten in ons
gebied uitdrukkelijk zijn gemotiveerd vanuit de sociaal-economische
ontwikkeling van de regio.
Vooralsnog zijn wij dan ook van oordeel dat de infrastructuur dient te
worden betrokken bij het nader uit te werken model van de Ontwikkelings-NV.
Van een op zich zelf staande projectmatige uitvoeringsorganisatie kan op
die manier wellicht worden afgezien. Dit komt de overzichtelijkheid van de
nieuwe stadsgewestorganisatie ten goede.
Voor wat betreft de sectoren woninebouw en recreatie en toerisme bestaat
geen 66nduidigheid over de noodzaak tot een verdergaande structuur dan
afstemming op basis van de daarvoor opgestelde stadsgewestelijke plannen.
Wij stellen ons voor dat het Overlegplatform bij de uitwerking van de
voorstellen nog eens kritisch kijkt voor welke thema's binnen deze sectoren
naar een projectmatige aanpak moet worden gestreefd. Voor twee projecten
ligt dit zonder meer in de rede: vaarverbinding c.a. Leeuwarden-Grou-
Akkrum; kwaliteitslokaties regiowonen.
Samenwerking met de Westergozone(-gemeenten)
In het rapport wordt om verschillende redenen voorgesteld de Westergozone
te betrekken bij de Ontwikkelings-NV.
Het Overlegplatform heeft de ontwikkeling van de Westergozone als belang-
rijke economische zone in de afgelopen jaren voluit ondersteund. In het
gezamenlijk B. en W.-overleg waren wij met elkaar van oordeel dat het
samenwerkingsverband van de Westergozone in de uitwerking van het model van
een Ontwikkelings-NV dient te worden betrokken. Met andere woorden: ook de
gemeenten Franekeradeel en Harlingen dienen in zo'n structuur te participe-
ren.
Hierover is op 6 September jl. door burgemeester Dijkstra voor het Overleg
platform overleg gevoerd met de Stuurgroep Westergozone. In het gesprek
werd geconstateerd dat de vier Westergozonegemeenten zich op dit moment in
een belangrijke fase van uitbouw van de samenwerking bevinden. Concreet
gaat het om een eerste vertaling van het eerder dit jaar verschenen Plan
van Aanpak Westergozone (rapport INRO/TNO) in concrete aktiviteiten. Dit
maakt het lastig om nu op de toenadering van het Overlegplatform in te
spelen. Deze kwestie is daarom voor de gemeenten Harlingen en Franekeradeel
afzonderlijk nog niet aan de orde.
Beide organen zetten zich in voor de versterking van de economische positie
van de regio en onderkennen de noodzaak tot samenwerking tussen de gemeen
ten. Afgesproken is dat de Stuurgroep en het Overlegplatform bij andere
partijen (marktpartijen, provincie, Samenwerkingsverband Noord-Nederland,
Ministerie van Economische Zaken) zullen sonderen hoe over deze zaak wordt
gedachtBelangrijk punt van aandacht daarbij is de gewenste geografische
omvang van een economische zone Westergozone/Stadsgewest
Wij wachten de reacties met belangstelling af, maar zien vooralsnog geen
aanleiding om nadere uitwerking van het model van de Ontwikkelings-NV in
Stadsgewestverband aan te houden.
Resum6
De stand van zaken.
Naar aanleiding van de Notitie Tuskenspul heeft het Overlegplatform
opdracht tot het onderzoek verleend.
4