Wij constateren dat de nog te realiseren infrastructuurprojecten in ons gebied uitdrukkelijk zijn gemotiveerd vanuit de sociaal-economische ontwikkeling van de regio. Vooralsnog zijn wij dan ook van oordeel dat de infrastructuur dient te worden betrokken bij het nader uit te werken model van de Ontwikkelings-NV. Van een op zich zelf staande projectmatige uitvoeringsorganisatie kan op die manier wellicht worden afgezien. Dit komt de overzichtelijkheid van de nieuwe stadsgewestorganisatie ten goede. Voor wat betreft de sectoren woninebouw en recreatie en toerisme bestaat geen 66nduidigheid over de noodzaak tot een verdergaande structuur dan afstemming op basis van de daarvoor opgestelde stadsgewestelijke plannen. Wij stellen ons voor dat het Overlegplatform bij de uitwerking van de voorstellen nog eens kritisch kijkt voor welke thema's binnen deze sectoren naar een projectmatige aanpak moet worden gestreefd. Voor twee projecten ligt dit zonder meer in de rede: vaarverbinding c.a. Leeuwarden-Grou- Akkrum; kwaliteitslokaties regiowonen. Samenwerking met de Westergozone(-gemeenten) In het rapport wordt om verschillende redenen voorgesteld de Westergozone te betrekken bij de Ontwikkelings-NV. Het Overlegplatform heeft de ontwikkeling van de Westergozone als belang- rijke economische zone in de afgelopen jaren voluit ondersteund. In het gezamenlijk B. en W.-overleg waren wij met elkaar van oordeel dat het samenwerkingsverband van de Westergozone in de uitwerking van het model van een Ontwikkelings-NV dient te worden betrokken. Met andere woorden: ook de gemeenten Franekeradeel en Harlingen dienen in zo'n structuur te participe- ren. Hierover is op 6 September jl. door burgemeester Dijkstra voor het Overleg platform overleg gevoerd met de Stuurgroep Westergozone. In het gesprek werd geconstateerd dat de vier Westergozonegemeenten zich op dit moment in een belangrijke fase van uitbouw van de samenwerking bevinden. Concreet gaat het om een eerste vertaling van het eerder dit jaar verschenen Plan van Aanpak Westergozone (rapport INRO/TNO) in concrete aktiviteiten. Dit maakt het lastig om nu op de toenadering van het Overlegplatform in te spelen. Deze kwestie is daarom voor de gemeenten Harlingen en Franekeradeel afzonderlijk nog niet aan de orde. Beide organen zetten zich in voor de versterking van de economische positie van de regio en onderkennen de noodzaak tot samenwerking tussen de gemeen ten. Afgesproken is dat de Stuurgroep en het Overlegplatform bij andere partijen (marktpartijen, provincie, Samenwerkingsverband Noord-Nederland, Ministerie van Economische Zaken) zullen sonderen hoe over deze zaak wordt gedachtBelangrijk punt van aandacht daarbij is de gewenste geografische omvang van een economische zone Westergozone/Stadsgewest Wij wachten de reacties met belangstelling af, maar zien vooralsnog geen aanleiding om nadere uitwerking van het model van de Ontwikkelings-NV in Stadsgewestverband aan te houden. Resum6 De stand van zaken. Naar aanleiding van de Notitie Tuskenspul heeft het Overlegplatform opdracht tot het onderzoek verleend. 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1995 | | pagina 56