Genoemde doelstellingen en de uitgangspunten voor de organisatie kunnen wij in grote lijnen onderschrijvenAan de hand hiervan hebben wij de verschil- lende voorstellen beoordeeld. Tevens is gekeken naar de practische uitvoer- baarheid. Wij stellen u voor als volgt te reageren.' a. Politie. Voorgesteld wordt door de stuurgroep: - Het gezag over de politie in haar functioneren ten behoeve van de openbare orde blijft bij de burgemeester berusten. - De Commissaris van de Koningin wordt regionaal korpsbeheerder in plaats van de burgemeester van Leeuwarden. - Het bestuur van de Regionale Politie Friesland gaat over van het regiona- le college naar provinciale staten. - Het regionale college behoudt dezelfde samenstelling (alle burgemeesters en de hoofdofficier van justitie) en krijgt een zwaarwegende adviesfunc- tie. Dit wordt wettelijk vastgelegd. - De rol van de hoofdofficier van justitie blijft ongewijzigd. - Een effectieve koppeling van beheer en gezag krijgt met name gestalte in het structurele driehoeksoverleg op het subregionale nivo. Dit ontstaat door het bestaande districtsnivo en de huidige basis66nheden "ineen te schuiven" - Op grond van art. 36 van de Politiewet voor het functioneren van dit driehoeksoverleg een optimale delegatie voorzien van beheerstaken naar het subregionale nivo, binnen strakke kaders en richtlijnen vanuit het provinciale beheersnivo - De financiSle stroom vloeit toe naar de provincie, die deze middelen alieen voor de politie mag besteden. Wij zijn van mening dat de democratische inbedding die wordt voorgestaan door het bestuur over de politie bij provinciale staten onder te brengen, wordt teniet gedaan door de zware rol die aan het regionale kollege wordt toegedacht en aan bestendiging van de positie van de hoof doff icier van justitie. De vorming van subregio's met gedelegeerde bevoegdheden zal de democratische legitimatie niet bevorderen. O.i. dient beheer en gezag in §§n hand te komen en moet de burger het bestuur over de politie dicht bij huis beleven. De huidige voorstellen leiden tot een verzwakking van de lokale invloed op veiligheid en zorg. In de praktijk kan gezag niet tot gelding worden gebracht zonder de zeggenschap over de inzet van mensen en middelen en over de te stellen prioriteiten. Het beoogde instemmingsrecht van de officier van justitie m.b.t. de gedelegeerde bevoegdheden aan de te vormen subregio's leidt tot onevenwichtigheid. Naar ons oordeel dient sprake te zijn van handhaving van het huidige systeem maar wel met een verdere doordecentralisatie van beheer van de regio naar de districten. Wij zien geen zinvolle rol voor provinciale staten in deze weggelegd. Wij stellen u voor niet met de voorstellen van de stuurgroep in te stemmen. bBrandweer Door de stuurgroep wordt voorgesteld: - de lokale brandweerkorpsen blijven in de lokale gemeenschap ingebed en daarmee ten voile een verantwoordelijkheid van de gemeente. Het opperbe- vel bij brand, ongeval en rampen blijft bij de burgemeester berusten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 11