Genoemde doelstellingen en de uitgangspunten voor de organisatie kunnen wij
in grote lijnen onderschrijvenAan de hand hiervan hebben wij de verschil-
lende voorstellen beoordeeld. Tevens is gekeken naar de practische uitvoer-
baarheid.
Wij stellen u voor als volgt te reageren.'
a. Politie.
Voorgesteld wordt door de stuurgroep:
- Het gezag over de politie in haar functioneren ten behoeve van de
openbare orde blijft bij de burgemeester berusten.
- De Commissaris van de Koningin wordt regionaal korpsbeheerder in plaats
van de burgemeester van Leeuwarden.
- Het bestuur van de Regionale Politie Friesland gaat over van het regiona-
le college naar provinciale staten.
- Het regionale college behoudt dezelfde samenstelling (alle burgemeesters
en de hoofdofficier van justitie) en krijgt een zwaarwegende adviesfunc-
tie. Dit wordt wettelijk vastgelegd.
- De rol van de hoofdofficier van justitie blijft ongewijzigd.
- Een effectieve koppeling van beheer en gezag krijgt met name gestalte in
het structurele driehoeksoverleg op het subregionale nivo. Dit ontstaat
door het bestaande districtsnivo en de huidige basis66nheden "ineen te
schuiven"
- Op grond van art. 36 van de Politiewet voor het functioneren van dit
driehoeksoverleg een optimale delegatie voorzien van beheerstaken naar
het subregionale nivo, binnen strakke kaders en richtlijnen vanuit het
provinciale beheersnivo
- De financiSle stroom vloeit toe naar de provincie, die deze middelen
alieen voor de politie mag besteden.
Wij zijn van mening dat de democratische inbedding die wordt voorgestaan
door het bestuur over de politie bij provinciale staten onder te brengen,
wordt teniet gedaan door de zware rol die aan het regionale kollege wordt
toegedacht en aan bestendiging van de positie van de hoof doff icier van
justitie. De vorming van subregio's met gedelegeerde bevoegdheden zal de
democratische legitimatie niet bevorderen. O.i. dient beheer en gezag in
§§n hand te komen en moet de burger het bestuur over de politie dicht bij
huis beleven. De huidige voorstellen leiden tot een verzwakking van de
lokale invloed op veiligheid en zorg. In de praktijk kan gezag niet tot
gelding worden gebracht zonder de zeggenschap over de inzet van mensen en
middelen en over de te stellen prioriteiten. Het beoogde instemmingsrecht
van de officier van justitie m.b.t. de gedelegeerde bevoegdheden aan de te
vormen subregio's leidt tot onevenwichtigheid.
Naar ons oordeel dient sprake te zijn van handhaving van het huidige
systeem maar wel met een verdere doordecentralisatie van beheer van de
regio naar de districten. Wij zien geen zinvolle rol voor provinciale
staten in deze weggelegd.
Wij stellen u voor niet met de voorstellen van de stuurgroep in te stemmen.
bBrandweer
Door de stuurgroep wordt voorgesteld:
- de lokale brandweerkorpsen blijven in de lokale gemeenschap ingebed en
daarmee ten voile een verantwoordelijkheid van de gemeente. Het opperbe-
vel bij brand, ongeval en rampen blijft bij de burgemeester berusten.