De voorstellen op dit punt hebben tot doel de gemeenten meer speelruimte te
geven. Gelet op het feit, dat de rijksbijdragen in de toekomst marginaal
zullen zijn, heeft dit doel echter slechts een beperkte waarde. Een minder
adequate verdeelsleutel kan tot gevolg hebben dat de schaarser wordende
middelen zeer versnipperd over de gemeenten worden verdeeld. Dit kan tot
gevolg hebben dat de gemeenten te weinig geld krijgen om aan echt beleid
gestalte te kunnen geven anders dan uit eigen middelen er flink wat bij te
leggen.
Wij zijn van mening dat bij de vaststelling van de criteria rekening dient
te worden gehouden met achterstandsituaties in de verschillende gemeenten.
De voorstellen bieden daartoe naar onze mening voldoende ruimte
Wij achten het wel een groot voordeel dat de gemeenten bij aanname van de
voorstellen straks in staat zijn binnen de wettelijke kaders een eigen
beleid te voeren en de uitvoering daarvan planmatig ter hand te nemen.
Wij stellen daarom voor, behoudens de gemaakte kanttekeningenmet deze
voorstellen in te stemmen.
f. Verkeer en vervoer.
Landelijk is een convenant gesloten tussen VNG, IPO en Rijk omtrent de
verdeling van taken en bevoegdheden. Hierop wordt in de voorstellen van de
Stuurgroep aangesloten.
Voor een goede afstemming tussen de gemeentelijke en provinciale verant-
woordelijkheid voor verkeer en vervoer en de verkeersveiligheid is een
lichte structurering van het overleg noodzakelijk. Deze kan plaatsvinden
binnen de voorstellen omtrent de communicatiestructuur (VFG en provincie)
De thans bestaande hulpstructuur (de Vervoerregio) kan naar het oordeel van
de Stuurgroep worden opgeheven.
Wij kunnen grotendeels instemmen met de voorstellen. Omtrent de voorgestel-
de overlegstructuur merken wij echter het volgende op. De Vervoerregio
heeft erop gewezen, dat met haar opheffing niet het ontstane draagvlak voor
een gezamenlijk verkeers- en vervoersbeleid in Friesland moet verdwijnen.
Het bestaande overleg zou grotendeels moeten worden voortgezet, waarbij de
taakinvulling eventueel kan worden herzien, mogelijk in combinatie met het
ROF
Wij kunnen de opmerkingen van de Vervoerregio onderschrijven. Het moet o.i.
mogelijk zijn dit overleg een plaats te geven in de nieuwe communicatie
structuur zoals die verderop wordt voorgesteld.
g. Milieu.
Door de Stuurgroep is getracht met voorstellen te komen die bijdragen aan
het doorzichtig maken van het bestuur. Helder moet zijn naar de burger wat
de taakverdeling is tussen de verschillende overheden, wie een aanvraag
behandelt en de controle uitoefent.
De voorstellen luiden als volgt:
- In overleg met de gezamenlijke gemeenten wordt door provinciale staten
een milieubeleidsplan vastgesteld, dat dezelfde bindende werking heeft
als bijvoorbeeld het Streekplan. Daarmee kan het rijk ook verder terug
treden. Binnen de vastgestelde hoofdlijnen kunnen de gemeenten autonoom
invulling geven aan hun eigen beleid. Op deze manier komt voor het
milieuterrein eenzelfde systematiek tot stand als bij de voorstellen
omtrent de ruimtelijke ordening.
- De provinciale bevoegdheid inzake vergunningverlening en bestuurlijke
handhaving wordt in beginsel overgedragen aan de gemeenten. Uitgezonderd
die zaken die of complex van aard zijn of bovenlokale aspecten kennen.