De voorstellen op dit punt hebben tot doel de gemeenten meer speelruimte te geven. Gelet op het feit, dat de rijksbijdragen in de toekomst marginaal zullen zijn, heeft dit doel echter slechts een beperkte waarde. Een minder adequate verdeelsleutel kan tot gevolg hebben dat de schaarser wordende middelen zeer versnipperd over de gemeenten worden verdeeld. Dit kan tot gevolg hebben dat de gemeenten te weinig geld krijgen om aan echt beleid gestalte te kunnen geven anders dan uit eigen middelen er flink wat bij te leggen. Wij zijn van mening dat bij de vaststelling van de criteria rekening dient te worden gehouden met achterstandsituaties in de verschillende gemeenten. De voorstellen bieden daartoe naar onze mening voldoende ruimte Wij achten het wel een groot voordeel dat de gemeenten bij aanname van de voorstellen straks in staat zijn binnen de wettelijke kaders een eigen beleid te voeren en de uitvoering daarvan planmatig ter hand te nemen. Wij stellen daarom voor, behoudens de gemaakte kanttekeningenmet deze voorstellen in te stemmen. f. Verkeer en vervoer. Landelijk is een convenant gesloten tussen VNG, IPO en Rijk omtrent de verdeling van taken en bevoegdheden. Hierop wordt in de voorstellen van de Stuurgroep aangesloten. Voor een goede afstemming tussen de gemeentelijke en provinciale verant- woordelijkheid voor verkeer en vervoer en de verkeersveiligheid is een lichte structurering van het overleg noodzakelijk. Deze kan plaatsvinden binnen de voorstellen omtrent de communicatiestructuur (VFG en provincie) De thans bestaande hulpstructuur (de Vervoerregio) kan naar het oordeel van de Stuurgroep worden opgeheven. Wij kunnen grotendeels instemmen met de voorstellen. Omtrent de voorgestel- de overlegstructuur merken wij echter het volgende op. De Vervoerregio heeft erop gewezen, dat met haar opheffing niet het ontstane draagvlak voor een gezamenlijk verkeers- en vervoersbeleid in Friesland moet verdwijnen. Het bestaande overleg zou grotendeels moeten worden voortgezet, waarbij de taakinvulling eventueel kan worden herzien, mogelijk in combinatie met het ROF Wij kunnen de opmerkingen van de Vervoerregio onderschrijven. Het moet o.i. mogelijk zijn dit overleg een plaats te geven in de nieuwe communicatie structuur zoals die verderop wordt voorgesteld. g. Milieu. Door de Stuurgroep is getracht met voorstellen te komen die bijdragen aan het doorzichtig maken van het bestuur. Helder moet zijn naar de burger wat de taakverdeling is tussen de verschillende overheden, wie een aanvraag behandelt en de controle uitoefent. De voorstellen luiden als volgt: - In overleg met de gezamenlijke gemeenten wordt door provinciale staten een milieubeleidsplan vastgesteld, dat dezelfde bindende werking heeft als bijvoorbeeld het Streekplan. Daarmee kan het rijk ook verder terug treden. Binnen de vastgestelde hoofdlijnen kunnen de gemeenten autonoom invulling geven aan hun eigen beleid. Op deze manier komt voor het milieuterrein eenzelfde systematiek tot stand als bij de voorstellen omtrent de ruimtelijke ordening. - De provinciale bevoegdheid inzake vergunningverlening en bestuurlijke handhaving wordt in beginsel overgedragen aan de gemeenten. Uitgezonderd die zaken die of complex van aard zijn of bovenlokale aspecten kennen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 14