- Eveneens wordt voorgesteld een nieuwe vorm van uitvoering, waarbij uit een oogpunt van behoud en versterking van de kwaliteit bundeling in 6§n professionele organisatie die zowel de provincie als de gemeente ten dienste staat van belang is. De uitvoering hiervan is als volgt: taken huidige regionale milieuburo's en de provinciale dienstonderdelen vergunningverlening en handhaving voor zover de bevoegdheden overgaan naar de gemeenten overdragen aan de nieuwe organisatie. Ook de reste- rende taken van de provincie kunnen daarbij worden ondergebracht; om reden van kwantiteit en kwaliteit wordt gekozen voor 66n organisa tie. Nog nagegaan zal worden of in de implementatiefase hieraan op een gedeconcentreerde wijze vorm dient te worden gegeven; alle front-office taken worden op het gemeentehuis uitgevoerd (66n- -loket-gedachte) publiekrechtelijke rechtsvorm van de organisatie. Inrichting via een gemeenschappelijke regeling in een zodanige vorm dat de beheersverant- woordelijkheid bij de provincie en gemeente komt te liggen. De voorgestelde uitvoeringsorganisatie heeft onze instemming. Door de bundeling van de regionale diensten en een deel van het provinciale apparaat zal de deskundigheid toenemen en is de organisatie minder kwets- baar op het personele vlak. Het voorstel om eerst alleen de huidige regiotaken en de provinciale vergunningverlening en handhaving in de dienst onder te brengen, kan een goed startpunt zijn. De verdere optimalisering van de 6€n-loket-gedachte dient echter in het vervolg wel de nodige aandacht te krijgen. In dat opzicht gaan wij er ook van uit, dat de bedrijven die vallen onder de categorie "complex" of "boven-lokaal" beperkt blijven tot een eerder genoemd aantal van ongeveer 150 en dat het hierbij vooral gaat om de bovenlokale aspecten. De overdracht van bevoegdheden van de provincie naar de gemeenten heeft betrekking op een zeer beperkt deel van het milieuterrein. In de voorstel- len ontbreekt op dit moment bijvoorbeeld de overdracht van de bevoegdheden voor vergunningverlening en handhaving voor ontgrondingen, baggerberging en bodem, grondwater en zwembaden. Om tot een integrale uitvoering van milieutaken te komen achten wij het gewenst dat deze bevoegdheden ook op termijn worden overgedragen. h. Economische ontwikkeling/Leeuwarden hoofdstad. Geconstateerd wordt, dat ontwikkeling en groei van de economie primair een taak is van het bedrij fslevenDe overheid heeft in dit opzicht een belangrijke taak als het gaat om het scheppen van gunstige randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het bestaande bedrijfsleven en het aantrekken van nieuwe bedrijven. Het gaat hier grotendeels om autonome bevoegdheden van de verschillende bestuurslagen. De provincie heeft een taak in het initieren en regisseren van afspraken over het realiseren van een evenwichtige economische ontwikkeling tussen de betrokken maatschappelijke organisaties en overheden. Op grond van streekplan en economisch beleidsplan van de provincie wordt vastgesteld dat de stimulering van nieuwe bedrijvigheid zich concentreert op de Westergo-z6ne (Harlingen-Leeuwarden) en de A7 (Sneek-Heerenveen- Drachten) Voorts wordt voor de economische ontwikkeling van Friesland de positie van Leeuwarden van eminent belang geacht en is versterking van de positie van Leeuwarden geboden. De mogelijkheden daartoe zijn in volgorde: 1. een sterker sturende rol van de provincie; 2. versterking van het Stadsgewest Leeuwarden; 3. een beperkte herindeling van Leeuwarden met twee gemeenten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 15