Ad 1. Door beter gebruik van de aan de provincie toekomende instrumenten, kan de sturende rol van de provincie worden versterkt voor het realiseren van de gestelde doelen in en rond Leeuwarden. Hierover dienen goede afspraken te worden gemaakt tussen de provincie en Leeuwarden. Ad 2. Dit past niet in de doelstelling van het project bestuurlijke vernieuwing. Bovendien heeft het rijk afstand genomen van een dergelijke constructie Voor de Stuurgroep valt dit middel dan ook af. Wei is het maken van uitvoeringsafspraken tussen Leeuwarden en omringende gemeenten over een aantal zaken van waarde, bijv. ter ondersteuning van de Westergo-zone Ad 3. Deze heeft betrekking op een samenvoeging van Leeuwarderadeel en Menaldumadeel met Leeuwarden en kan leiden tot versterking van de slag- kracht van Leeuwarden. Voor een aantal beleidsterreinen neemt daardoor de afstemmingsproblematiek af. Voor afstemming met niet genoemde omliggende gemeenten geeft dit middel geen oplossing. De conclusie is daarom, dat beperkte herindeling als solitair instrument niet voldoende bijdraagt aan het gestelde doel. Of en in hoeverre een combinatie van een beperkte herindeling met (66n van de) andere instrumenten dat wel kan doen, of dat die beide andere instru menten in samenhang volstaan, heeft de Stuurgroep niet nader onderzocht. Het overleg tussen provincie en meest betrokken gemeenten dient hierover uitsluitsel te geven. De ARHI-procedure wordt hiervoor het juiste middel geacht Het standpunt van deze gemeente m.b.t. de voorstellen over een eventuele gemeentelijke herindeling zijn naar aanleiding van het rapport "Tuskenspul" breedvoerig naar voren gebrachtMet het voorstel om hierover bij de te voeren ARHI-procedure tot conclusies te komen kunnen wij instemmen. Juist overleg tussen provincie en meest betrokken gemeenten dient hierover uitsluitsel te geven. Wij zullen hierover in een afzonderlijk advies nadere voorstellen aan u doen toekomen. Wij achten het niet verstandig dat in het eindrapport nog zoveel woorden aan dit onderdeel worden gewijd. Ook het feit dat de Stuurgroep nu reeds een waardeoordeel toekent aan de door haarzelf opgeworpen altematieven bevreemdt onsTerzake hadden wij meer terughoudendheid van de Stuurgroep verwacht, temeer gelet op haar uiteindelijk voorstel om het vervolg aan het initiatief van de provincie over te laten. Naar onze mening begon het Stadsgewest na een wat moeizaam en schuchter begin langzaam maar zeker meer inhoud te krijgen. Het proces van gewenning bij de betrokken gemeenten is behoorlijk op gang gekomen. De tijd om meer inhoudelijke zaken op te pakken leek aanstaande. Het is daarom te betreuren dat deze vorm van samenwerking zo gemakkelijk door de Stuurgroep wordt "afgeserveerd"zonder inhoudelijk antwoord te geven op de voorstellen van het Platform. De indruk wordt gewekt, dat in feite voor drie speerpunten wordt gekozen wat betreft de economische ontwikkeling van Friesland, t.w. Westergo-zone, langs de A7 en Leeuwarden-hoofdstad Wij zijn van oordeel dat de Stuurgroep en/of de provincie een duidelijker keuze dient te maken. Daarin past het o.i. Westergo-zone en Leeuwarden- hoof dstad aan elkaar te koppelen. Wij adviseren u in bovenstaande zin te reageren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 16