Is de doorzichtigheid van de besluitvorming dan gewaarborgd? Het voorstel behelst naar ons gevoel dat de ene hulpstructuur in de plaats komt voor een andere zonder dat aan de uitgangspunten van de bestuurlijke vernieuwing (helderheid van bestuur, democratische legitimatie enzwordt voldaan. Naar onze mening kan er ook gemakkelijk rolvermenging ontstaan. Wij zijn van mening dat de huidige taak en positie van de VFG niet dient te worden gewijzigd en dat het aanbeveling verdient de communicatie tussen provincie en gemeenten op andere wijze te laten plaatsvinden. jResumd Ten aanzien van het geheel van de voorstellen kan het volgende worden opgemerkt T.a.v. het taakonderdeel "politie" kunnen wij ons niet verenigen met de voorgestelde verschuiving van het beheer/bestuur van het Regionale College naar provinciale staten. Wat de brandweer betreft gaat onze voorkeur uit naar een bestuurlijke opzet zoals wij die bij de politie hebben aangegeven. T.a.v. het taakonderdeel "Economische ontwikkeling/Leeuwarden hoofdstad" betreuren wij de voorgestelde opheffing van het Stadsgewest. Tenslotte wat het taakonderdeel "Communicatiestructuur" betreft kunnen wij ons niet verenigen met de voorgestelde herstructurering van de VFG. Met de overige voorstellen kan in principe worden ingestemd. Wei dienen hier en daar kanttekeningen te worden geplaatst. Dat geldt met name de onderdelen "Ruimtelijke Ordening" en "Verkeer en Vervoer" Wat de regierol van de provincie betreft zijn wij van oordeel dat niet via allerhande plannen van de provincie de beleidsruimte bij de gemeente moet worden weggehaald. In dat opzicht dient het principe dat waar men direct met de uitoefening van een overheidstaak te maken heeft, deze in principe tot de verantwoordelijkheid van de gemeente behoort, op goede wijze uitvoering dient te worden gegeven. Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel de secretaris, de burgemeester, J.J. KINGMA MR. C. BIJL

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 18