Van Rijkswege wordt de inkomensgrens bepaald op Vh x het norminkomen. Indien deze inkomensgrens gehanteerd zou worden, zou echter bij heffing van eigen betalingen bij het buro Sociale Zaken een aanvraag ingediend kunnen worden voor bijzondere bijstand van deze kosten. In dat geval zou dan de eigen betaling WVG gefinancierd worden uit de bijzondere bijstand. Dit vinden wij onjuist. Dit kan worden voorkomen door de inkomensgrens naar 2 x het norminkomen te verleggen. WVG gerechtigden met een inkomen boven 2 x norminkomen komen over het algemeen niet in aanmerking voor bijzondere bijstand. Daarom kan in deze inkomenscategorie een eigen betaling naar WVG draagkracht worden geheven. Voor specifieke individuele gevallen is daarnaast de ontsnap- pingsclausule in de Verordening opgenomen. De voorgestelde heffing van een eigen betaling is een halvering van de mogelijkheden binnen de WVG tot nu toe. Praktisch gezien betekent dit dat de WVG draagkracht nu wordt: Vt x 35% (draagkracht ABW) 8,75%. Ter illustratie een berekening voor een echtpaar: Boven de 2 x norminkomen wordt de ruimte in het inkomen (netto-inkomen minus norminkomen) vermenigvuldigd met een kwart van het ABW draag- krachtpercentageDit is de maximale WVG draagkracht per jaar. Bij een netto jaarinkomen van 60.000,--, bedraagt de ruimte in het inkomen (netto-inkomen - norminkomen voor gehuwden) 60.000,-- minus 23.760,36.240,--. In dit geval bedraagt de eigen betaling 36.240,-- x draagkrachtper- centage (8,75%) 3.171,--. In overzicht betekent het bovenstaande Inkomen (NETTO) Eigen betaling 47.520,-- inkomensgrens. Hierboven geldt eigen betaling naar draag kracht 48.000,-- 50.000,-- 60.000,-- 70.000,-- 80.000,-- 90.000,-- 100.000,-- De geldende normbedragen voor a 2.121,-- 2.296,-- 3.171,-- 4.046, -- 4.921,-- 5.796,-- 6.671,-- leenstaanden en alleenstaande ouders liggen voor u ter inzage in de raadsportefeuille Met betrekking tot het vervoer blijkt uit de praktijk dat het aantal van 111 zones (520 km) voor WVG pas-gebruikers niet toereikend is. Wij hebben dan ook de mogelijkheden onderzocht het aantal zones uit te breiden. Uit dit onderzoek is gebleken dat de kosten van de extra verstrekte zones worden afgerekend op basis van het werkeliik ver- bruikte aantal zones. In praktijk zal gemiddeld slechts 25% van de extra verstrekte zones worden gebruikt. De kosten van deze uitbreiding worden geraamd op 1.300,-- (per jaar). Wij stellen u dan ook voor het aantal zones te verdubbelen. Op dit moment geldt voor pasgebruikers een tariefsdifferentiatie Aanvragers met een inkomen beneden 1% x het norminkomen betalen op dit moment het lage vervoerstariefde inkomensgroep met een inkomen boven Vh x het norminkomen betaalt het hoge tarief. Boven Vh x het norminko men wordt het bezit van een vervoermiddel echter als algemeen gebrui- kelijk beschouwd. Van Rijkswege wordt dan ook geadviseerd de aanvragen uit die inkomenscategorie af te wijzen. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1996 | | pagina 56