Van Rijkswege wordt de inkomensgrens bepaald op Vh x het norminkomen.
Indien deze inkomensgrens gehanteerd zou worden, zou echter bij
heffing van eigen betalingen bij het buro Sociale Zaken een aanvraag
ingediend kunnen worden voor bijzondere bijstand van deze kosten. In
dat geval zou dan de eigen betaling WVG gefinancierd worden uit de
bijzondere bijstand. Dit vinden wij onjuist. Dit kan worden voorkomen
door de inkomensgrens naar 2 x het norminkomen te verleggen. WVG
gerechtigden met een inkomen boven 2 x norminkomen komen over het
algemeen niet in aanmerking voor bijzondere bijstand. Daarom kan in
deze inkomenscategorie een eigen betaling naar WVG draagkracht worden
geheven. Voor specifieke individuele gevallen is daarnaast de ontsnap-
pingsclausule in de Verordening opgenomen.
De voorgestelde heffing van een eigen betaling is een halvering van de
mogelijkheden binnen de WVG tot nu toe. Praktisch gezien betekent dit
dat de WVG draagkracht nu wordt: Vt x 35% (draagkracht ABW) 8,75%.
Ter illustratie een berekening voor een echtpaar:
Boven de 2 x norminkomen wordt de ruimte in het inkomen (netto-inkomen
minus norminkomen) vermenigvuldigd met een kwart van het ABW draag-
krachtpercentageDit is de maximale WVG draagkracht per jaar.
Bij een netto jaarinkomen van 60.000,--, bedraagt de ruimte in het
inkomen (netto-inkomen - norminkomen voor gehuwden) 60.000,-- minus
23.760,36.240,--.
In dit geval bedraagt de eigen betaling 36.240,-- x draagkrachtper-
centage (8,75%) 3.171,--.
In overzicht betekent het bovenstaande
Inkomen (NETTO) Eigen betaling
47.520,-- inkomensgrens. Hierboven geldt eigen betaling naar draag
kracht
48.000,--
50.000,--
60.000,--
70.000,--
80.000,--
90.000,--
100.000,--
De geldende normbedragen voor a
2.121,--
2.296,--
3.171,--
4.046, --
4.921,--
5.796,--
6.671,--
leenstaanden en alleenstaande ouders
liggen voor u ter inzage in de raadsportefeuille
Met betrekking tot het vervoer blijkt uit de praktijk dat het aantal
van 111 zones (520 km) voor WVG pas-gebruikers niet toereikend is. Wij
hebben dan ook de mogelijkheden onderzocht het aantal zones uit te
breiden. Uit dit onderzoek is gebleken dat de kosten van de extra
verstrekte zones worden afgerekend op basis van het werkeliik ver-
bruikte aantal zones. In praktijk zal gemiddeld slechts 25% van de
extra verstrekte zones worden gebruikt. De kosten van deze uitbreiding
worden geraamd op 1.300,-- (per jaar). Wij stellen u dan ook voor
het aantal zones te verdubbelen.
Op dit moment geldt voor pasgebruikers een tariefsdifferentiatie
Aanvragers met een inkomen beneden 1% x het norminkomen betalen op dit
moment het lage vervoerstariefde inkomensgroep met een inkomen boven
Vh x het norminkomen betaalt het hoge tarief. Boven Vh x het norminko
men wordt het bezit van een vervoermiddel echter als algemeen gebrui-
kelijk beschouwd. Van Rijkswege wordt dan ook geadviseerd de aanvragen
uit die inkomenscategorie af te wijzen.
2