Met betrekking tot de jaren 1992/1993 en 1993/1994 zijn de voorzieningen
Participatiefonds en Nascholingsbudget niet verwerkt in de rekening en dus
terecht gekomen in het rekeningssaldoMet ingang van 1995 zullen deze
voorzieningen op rekeningsbasis getroffen worden.
Voor het participatiefonds kan op begrotingsbasis een voorziening worden
getroffen tot een bedrag van f30738--Omdat in een achterstandssituatie
wordt begonnen zal aan deze voorziening rente toegevoegd moeten worden.
ad 2° Leermiddelenpakket
Stand van de voorziening per 01-01-1996:
de Jint
de Skdle
de Trochreed
de Homeie
Skipperspypke
A.Roelofsskoalle
30.372
3.248
40.895
46.081
13.700
19.268
Het leermiddelenpakket bestaat voor een deel uit lopende uitgaven en voor een
deel uit de aanschaf van nieuwe leermethoden. Deze voorziening wordt gebruikt als
een soort egalisatiefonds waarbij bij aanschaf van nieuwe leermethoden meestal
rechtstreeks over deze voorziening wordt beschikt.
Aan het Skipperspypke wordt een budget uitgekeerd (zelfbeheer)
ad 3° Technisch onderhoud
Een aantal jaren geleden is besloten de voorziening Technisch Onderhoud van alle
openbare scholen samen te voegen. Wei is toen de afspraak gemaakt dat de
voorziening per school in de administratie zou worden verwerkt.
De oorzaak van de samenvoeging was dat bepaalde scholen zoals "de Trochreed" en
"de Homeie" een negatieve voorziening hadden.
Inmiddels is deze negatieve voorziening opgelopen tot
"de Trochreed" f. 23.246
"de Homeie -60288
Totaal f. 83.534
De negatieve voorziening van De Trochreed is ontstaan omdat dit gebouw zeer
onderhoudsgevoelig is. De Homeie heeft een negatieve voorziening omdat in 1993
de (asbest) dakplaten zijn vervangen.
Omdat de jaarlijkse vergoeding van het rijk t.b.v."technisch onderhoud"
ontoereikend is en als gevolg daarvan de voorziening niet meer wordt gevoed is
het wenselijk dat de negatieve voorziening wordt afgeboekt ten laste van de
Algemene Reserve.
In het kader van de decentralisatie van de huisvesting moet de voorziening
technisch onderhoud voor een deel, per schoolbestuurworden overgeheveld naar
de scholen (binnenkant)
Wat hiervan de concequenties zijn moet nog nader worden uitgezocht.
14