Vanuit de kring van gemeenten zijn over de wijze van de vormgeving van
de financieringsrol verschillende alternatieven naar voren gebracht.
Vanuit de vraagzijde is een ontwikkelingsgedachte te bespeuren, die
een weg aangeeft naar een toenemende mate van individualisering per
gemeente van de invulling van de vraag naar onderwijsbegeleidingspro-
ducten om op die manier een verhouding van vraag en aanbod te creeren
op basis van marktprincipesDaarnaast wordt ook belang gehecht aan
een in samenwerking tot stand gekomen samenhangend pakket aan onder
wij sbegeleidingsproducten.
Met nadruk wordt hier gesteld dat het een ontwikkelingsgedachte
betreft. De geschetste ontwikkeling van een gemeenschappelijke rege-
ling naar een organisatie die zich als een marktorganisatie zal gaan
ontwikkelen heeft een fasegewijze juridische begeleiding nodig die de
overgang naar een dergelijke door gemeenten gewenste wijze van finan
ciering van onderwijsbegeleiding gelijkmatig en zonder al te grote
schokeffecten de belangen en verantwoordelijkheden ten aanzien van de
continuiteit van de onderwijsbegeleiding waarborgt.
De behoefte aan geleidelijke stappen geldt te meer aangezien ook de
rijksoverheid de politieke verantwoordelijkheid ten aanzien van de
onderwijsbegeleiding een belangrijke voorwaarde vindt voor de kwali-
teit van het onderwijs.
Daarom zal de transformatie van gemeenschappelijke regeling naar
nieuwe vormen een weg van geleidelijkheid kennen en zal worden begon-
nen met de oprichting van een stichting, waarin de bedrijfsvoering van
de organisatie GCO een verantwoordelijkheid wordt van het bestuur van
de stichting (lees directie) en de strategische beslissingen ter
goedkeuring aan een Raad van Toezicht worden overgelaten. Aangezien de
Wet gemeenschappelijke regelingen de juridische basis is geweest voor
de dekking van de financieringsbehoefte van het GCO, zullen gemeenten
de financieringsrol -immers de gemeenten zijn in hoofdzaak de finan
ciers op het terrein van de onderwijsbegeleiding- een nieuwe juridi
sche basis moeten geven die recht doet aan de nieuwe verhoudingen en
tevens recht doet aan de in gang te zetten ontwikkeling naar een meer
marktgeorienteerde organisatie
In het plan om stappen te zetten in de richting van de marktgeori
enteerde onderwijsbegeleiding past het om op dit moment gedurende een
overgangsperiode van een aantal jaren een nieuwe gemeenschappelijke
regeling in het leven te roepen die tot doel heeft afstemming te
plegen met de Stichting GCO Fryslin over het zogenaamde bedrag per
leerling.
Het bedrag per leerling is het kengetal voor de financiering door
gemeenten van de onderwijsbegeleiding. De ontwikkeling van de be-
schermde financieringsomgeving van de gemeenschappelijke regeling
betekent dat gedurende een viertal jaren de gemeenten zich in een
gemeenschappelijke regeling verbinden om een voor alle gemeenten
uniform tarief voor onderwijsbegeleiding vast te stellen in een
gezamenlijke vergadering van gemeenten.
Daarnaast zal de gemeenschappelijke regeling van gemeenten voortgaan
om als afstemmingsplatform te fungeren om gemeentelijk beleid ten
aanzien van onderwijsbegeleiding vanuit de optiek van de behoeften en
beschikbare middelen af te stemmen. U treft als bijlage het voorstel
aan van een nieuwe gemeenschappelijke regeling -als opvolger van de
huidige GR- die aansluit op de concepten ten aanzien van de Stichting
GCO Fryslan en de BV Raadschap.
2