De overige directie-uren worden aan resp. de W.IL.-activiteiten (40%,
geregeld via de budgetsubsidiering) en "De Foyer" (35%) toegerekend. In
tegenstelling tot "De Foyer" kunnen de directie-uren voor "De Skalm" echter
niet volledig via de exploitatie worden terugverdiendWij zijn bereid
D.I.S.K. hierin tegemoet te komen en een subsidie van 50% 10.000,--) toe
te kennen.
De directietaken voor "De Skalm" sluiten direct bij de directietaken voor
de W.I.L. aan. De beheersfunctie van "De Skalm" betreft ook een vorra van
sociaal-cultureel werk. Wij zien deze beide functies binnen de nieuwe in-
stelling dan ook als den poot. Bij "De Foyer" daarentegen gaat het puur om
horecataken. Concreet betekent dit dat de verhouding sociaal-cultureel werk
horeca voor de directiefunctie 65 35 wordt en de directiefunctie volle
dig onder de CA0-Welzijnswerk komt te vallen.
Met D.I.S.K. is, zoals reeds is gememoreerd, overeengekomen dat "De Skalm"
geen concurrent voor de plaatselijke horeca mag worden. De horeca-inkomsten
bestaan derhalve alleen uit baropbrengsten als gevolg van de reeds genoemde
verhuur. Voor D.I.S.K. is het - ondanks de inzet van vele vrijwillig(st)ers
- dan ook moeilijk, zo niet onmogelijk, "De Skalm" kostendekkend te exploi-
teren. Als gevolg van voornoemd concurrentiebeding loopt D.I.S.K. jaarlijks
een bedrag van 7.500,-- aan inkomsten mis. Wij zijn bereid D.I.S.K.
hiervoor een subsidie van 7.500,-- toe te kennen.
Evenals bij "De Foyer" laten wij ook de openingstijden van "De Skalm in de
rustige (zomer)periode ter beoordeling aan D.I.S.K. Ook hier kan, in over-
leg met de huurders, tot een beperkte(re) openstelling worden besloten.
Op dit moment zien wij geen mogelijkheden de voornoemde constructies open
te breken. Dit kan alleen in overleg met alle betrokken partijen; dus ook
de huurders van "De Skalm" en de plaatselijke horeca-ondernemingenWij
zullen dit opnieuw bekijken bij de voorbereidingen voor de nieuwe subsidie-
periode 1999 t/m 2002.
Voor de jaren 1997 en 1998 zijn wij bereid de nieuwe instelling voor de
voornoemde punten een subsidie van 35.000,-- 10.000,-- 7.500,--
10.000,-- 7.500,--) per jaar toe te kennen.
De huidige huurafspraken en het concurrentiebeding worden dan voor de jaren
1997 en 1998 vooreerst gehandhaafd.
Resumerend zien wij het vorenstaande als een reeel subsidie-voorstel voor
de (overgangs)jaren 1997 en 1998. In deze jaren kan de basis worden gelegd
voor een structurele subsidie-systematiek per 1 januari 1999, gelijktijdig
met de nieuwe budgetafspraken voor de W.I.L.-activiteiten. Wij denken hier-
bij aan gesprekken met alle bij de voornoemde problematiek betrokken par
ti j en
Totaal is voor voornoemd voorstel in de huidige omstandigheden voor de
jaren 1997 en 1998 voor "De Skalm" en "De Foyer" een bedrag van 35.000,--
per jaar nodig. Dit bedrag kan ten laste van de post "Bijdrage in de
exploitatiekosten van het Multi-functioneel Gebouw" worden gebracht
Actiepunten voor 1997 zijn dan:
a. de invulling van de openingsuren bij "De Skalm" en "De Foyer";
b. eventuele alternatieven voor de onrendabele uren;
c. een fundamentele discussie over het concurrentiebeding; en
d. een gesprek met de "oude huurders" van "De Skalm"
3