In een eerder stadium heeft u uitgesproken dat de belastingen niet
mogen stijgen.
Bij een stijging van de totale waarde van de onroerende zaken betekent
dit dat de tarieven voor de onroerende-zaakbelastingen moeten worden
aangepast om ongewenste stijging van de belastingdruk te voorkomen.
Uitgaande van een gelijkblijvende opbrengst voor de onroerende-zaakbe
lastingen en rekening houdende met een marge van 2% in verband met de
gevolgen van de bezwaarschriftenprocedure moeten de tarieven voor de
onroerende-zaakbelasting vastgesteld worden op:
- gebruikersheffing per 5.000 waarde 6,75
- eigenarenheffing per 5.000 waarde - 8,43
Op 30 September 1996 is bij de Tweede Kamer het wetsvoorstel Aanpas-
singswet Wet Waardering Onroerende Zaken ingediend. Naar alle waar-
schijnlijkheid is het ingaande 1997 mogelijk in de tarieven van de
onroerende-zaakbelastingen voor woningen en niet-woningen een verschil
aan te brengen. Daardoor is het mogelijk het tarief voor woningen op
een ander bedrag vast te stellen dan het tarief voor niet-woningen.
Het ene tarief mag echter niet hoger zijn dan 120% van het andere
tarief.
Er is dus een bandbreedte van maximaal 20%. Daarbij moet wel de
bestaande relatieve limiet in acht worden genomen, hetgeen betekent
dat het tarief voor eigenaren niet mag uitgaan boven 125% van het
tarief voor gebruikers
Mede gelet op de algehele werksituatie in onze gemeente en het rela-
tief klein bestand van niet-woningen is het niet gewenst om een derge-
lijke tariefsdifferentiatie aan te brengen.
Vaststelling van bovenstaande tarieven houdt voor de gemeente in dat
een voordeel ontstaat van ca. 16.000,--. Dit omdat de getaxeerde
waarden van de gemeentelijke bezittingen minder stijgen dan het
gemiddelde
4. Afvalstoffenheffing
Eind 1990 heeft u als raad bij de vaststelling van de tarieven voor
het jaar 1991 als uitgangspunt gekozen voor een kostendekkend systeem
van heffingen met betrekking tot de afvalverwijdering
Teneinde te grote schoksgewijze stijgingen van de tarieven te voorko
men, werd tevens besloten een reserve te vormen waardoor in de prak-
tijk het tarief geleidelijk op het kostendekkende niveau kon worden
gebracht
De tarieven zijn door dit beleid intussen gestegen van 156,-- en
194,-- in 1990 voor respectievelijk 66n- en meerpersoonshuishoudin-
gen naar 378,-- en 470,-- in 1996.
Forse stijgingen, waarvoor wij u voor de oorzaken hierbij kortheids-
halve willen verwijzen naar de u toegezonden en bij de stukken ter
inzage liggende 'notitie kosten afvalwerking'
Indien voor het komende jaar geen maatregelen zouden worden genomen,
en het resterende deel van de reserve even buiten beschouwing zou
worden gelaten, dan is er in 1997 een tekort van bijna 130.000,--.
Daarbij moet bedacht worden dat het restant van de reserve afvalstof-
fenheffing nog maar ruim 95.000,-- is. Het jaar 1997 is daardoor
wellicht het laatste jaar dat gebruik gemaakt kan worden van deze
gelden
2