GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
14
Agendapunt: 14
Voorstelnr.: 97/97
Stiens, 21 augustus 1997
Onderwerp:
vaststellen Plan van Aanpak Afvalscheiding
Droge Componenten van het huishoudelijk afval
Aan
de gemeenteraad
Op 1 januari 1995 is het Besluit Vervolg-bijdrage Gemeentelijk Milieubeleid (VOGM) in
werking getreden op basis waarvan gemeenten een aanvraag konden doen voor een
bijdrage in de kosten van uitvoering van gemeentelijk milieubeleid.
In de VOGM-regeling wordt onderscheid gemaakt tussen verplichte taken en keuzetaken.
De verplichte taken dienen per 1 januari 1997 op het zogeheten adequate niveau te zijn
uitgevoerd.
Daamaast kennen we tien taken waarvan een (gemeentelijke interne milieuzorg) verplicht
is gesteld.
De overige negen taken liggen op terreinen van droge componenten, secundaire grondstof-
fen, milieuvoorlichting, energiebesparingsbeleid, Locale Agenda 21, bestemmingsplan
buitengebied, locatiebeleid, duurzaam bouwen en verkeersmilieukaart.
Leeuwarderadeel heeft in dit kader vier keuzetaken geselecteerd waaronder het opstellen en
uitvoeren van een Plan van aanpak gescheiden inzameling droge componenten in huishou
delijk afval.
Deze taak is in eigen beheer uitgevoerd aan de hand van de handreiking die ons op 17
juni 1996 door de Inspectie Milieuhygiene (IMH) is toegestuurd.
Het doel van deze handreiking is de gemeenten een concreet hulpmiddel te verschaffen bij
de toetsing en advisering van de VOGM-taak "Droge Componenten".
Met "droge componenten" worden bedoeld die fracties in het huishoudelijk afval die in
principe voor hergebruik in aanmerking komen met uitzondering van Groente-, Fruit en
Tuin-afval.
Voor de totstandkoming van dit Plan van Aanpak hebben zeven gemeenten binnen de
regio Noord-Friesland samengewerkt. In de voorbereidende werkgroep heeft ook Afvalstu-
ring Friesland NV geparticipeerd.
Het doel van het PVA is het bereiken van een maximale scheiding van de droge compo
nenten in het jaar 2000 conform de landelijke doelstellingen.