4. Ouderenwerk. Ook in 1998 wordt er bij het ouderenwerk weer een onderscheid naar twee subsidie-categorieen gemaakt. De eerste categorie betreft de subsidie-aanvragen genoemd bij "hh" en "ii" Dit zijn zelfstandig en boven-gemeentelijk opererende instellingen/organi- saties. Voor de "Maaltijdservice Friesland" - voorheen de Stichting Wolwezen Aide- rein Menameradiel - (hh) betekent de in de inleiding verwoorde beleidslijn dat de subsidiering van de warme maaltijdvoorziening per 1 januari 1999 zal worden beeindigd. Op dit moment ontvangt de maaltijdservice nog een subsi- die van f 1,25 voor maximaal 6.000 warme maaltijden. Argumenten voor het voornoemde standpunt zijn: a. in onze gemeente opereert nog een warme maaltijdvoorziening: de Stich ting Dienstencentrum "Foswert" uit Ferwerd. Deze voorziening ontvangt geen gemeentelijk subsidie. Wij zijn van mening dat hier het gelijk- heidsbeginsel dient te gelden. b. het gemeentelijk beleid richt zich meer op een vangnetconstructie. Bij de warme maaltijdvoorziening kan de bijzondere bijstand als deze con- structie worden gezien. Wij zijn van mening dat een gemeente!ijke bij- drage slechts voor die mensen moet gelden die om financiele redenen an- ders geen gebruik van deze voorziening zouden kunnen maken. De bijzonde re bijstand kan hier op een zeer adequate en reele wijze in voorzien. De gemeentelijke bijdrage is niet voor mensen die de eigen bijdrage zelf kunnen betalen. Voor 1998 zullen wij de subsidie voor de warme maaltijdvoorziening van "Maaltijdenservice Friesland" nog op maximaal 6.000 warme maaltijden x f 1,25 handhaven. Deze subsidie is alleen bestemd voor 55-plussers en ge- handicapten in de gemeente LeeuwarderadeelAndere gebruikers van de warme maaltijdvoorziening dienen het volledige tarief te betalen. "Maaltijdenser vice Friesland" zal hiervan in het "Jaarverslag 1998" verslag moeten doen. Bij de personenalarmering - Thuiszorg Het Friese Land (ii) - is een belang- rijke ontwikkeling gaande. De personenalarmering kent twee toelatingsnor- men: a. op medische indicatie; en b. op sociale indicatie. De medische indicatie is per 1 januari 1997 bij de A.W.B.Z. ondergebracht. Dit betekent dat de financiering ervan naar de ziektekostenverzekeraars, in onze situatie De Friesland Zorgverzekeraar en het A.N.O.Z., is overgegaan. Ziektekostenverzekeraars hebben de verplichting om vanuit de AWBZ personen- alarmeringsapparatuur op medische indicatie te leveren. Voor de uitvoering maken de ziektekostenverzekeraars hierbij gebruik van het Hulpmiddelen Centrum Friesland in Burgum. Voor de gemeenten blijft dan alleen de personenalarmering op sociale indi catie. Uit informatie van Thuiszorg Het Friese Land, medio 1997, bleek dat meer dan 80% van de gebruikers van de personenalarmering voor medische in dicatie in aanmerking komt. Voor sociale indicatie resteert dan maximaal 20% van de gebruikers. Thuiszorg Het Friese Land beschouwt het jaar 1997 als overgangsjaar bij de voornoemde constructie. Praktisch zijn er nogal wat haken en ogen. Met name de overname van de apparatuur door de ziekte kostenverzekeraars vraagt meer tijd dan werd verwacht. Provinciaal zijn er nlmeer dan 30 verschillende personenalarmeringssystemen in gebruik. De vraag is dan ook of de ziektekostenverzekeraars bereid zijn al deze syste-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 28