men over te nemen, en zo ja, daar dan ook de (volledige) boekwaarde voor te will en betalen. De verwachting is dan ook dat hier voor Thuiszorg Het Frie- se Land eenmalig een tekort ontstaat. De in onze Regio in gebruik zijnde apparatuur is eigendom van Thuiszorg Het Friese Land. Het Friese Land stelt in dit eenmalig tekort te kunnen voorzien als de deelnemende gemeenten in 1997 het voor dat jaar gegarandeerde aantal kommalfoons (voor onze gemeente 32 kommalfoons) blijven subsidieren. Formeel zullen over 1997 alleen de kommalfoons op sociale indicatie in rekening worden gebracht. Het restant- subsidie kan dan voor de benodigde extra benodigde eenmalige afschrijving worden gebruikt. Ingaande 1 januari 1998 ontstaat er dan een O-situatie. Het gemeentelijk beleid beperkt zich dan tot de sociale indicatie. De voornoemde ontwikkelingen koppelend aan de reeds bij de warme maaltijd- voorziening gememoreerde beleidslijn komen wij dan vervolgens tot de con- clusie dat personenalarmering op sociale indicatie niet als een basisvoor- ziening kan worden beschouwd. Het begrip "sociaal" kan heel ruim en selec- tief worden gexnterpreteerd. Wij zien hierin dan ook geen taak voor de ge meente en zullen deze subsidiering per 1 januari 1998 beeindigen. Uit re- cente informatie van de Thuiszorg blijkt dat het aantal sociaal geindiceer- den in onze gemeente per 1 januari 1998 waarschijnlijk nog slechts 0-3 personen zal bedragen. Daarnaast gaat dat de personen-alarmering per 1 ja nuari 1998 in z'n geheel (dus ook de sociale indicatie) van de Thuiszorg Het Friese Land naar het Hulpmiddelen Centrum Friesland in Burgum over. De subsidie-relatie met de Thuiszorg vervalt hiermee. Er zal dan voor een mi- nimaal aantal gebruikers een geheel nieuwe subsidie-relatie met het Hulp middelen Centrum Friesland moeten komen, waarbij de ervaring leert dat de meeste gebruikers van de personen-alarmering de kosten zelf kunnen betalen. Concreet betekent het vorenstaande dat de subsidiering van de personen- alarmering, gelijktijdig met de subsidie-relatie met Thuiszorg Het Friese Land, per 1 januari 1998 wordt beeindigd en dat de kosten van de personen- alarmering op sociale indicatie vanaf deze datum door de gebruikers zelf zal moeten worden betaald. Voor de minder draagkrachtigen zal de bijzondere bijstand dan als vangnet dienen. Deze beleidslijn wordt ook door de andere in de personen-alarmering parti- ciperende gemeenten gevolgd. De tweede categorie betreft de subsidie-aanvragen "s" t/m "x"De intentie is deze activiteiten bij het gecoordineerd ouderenwerk onder te brengen. Een breed (uniform! aanbod van sociaal-culturele en recreatieve activitei- ten/voorzieningen voor ouderen in de gemeente Leeuwarderadeel verzorgt van- uit een centraal punt: de Stichting "De Skalm". Deze intentie is ook in de productafspraken van "De Skalm" voor de jaren 1996 - 1998 opgenomen. In de praktijk blijkt deze integratie echter meer tijd te vragen dan hiervoor was voorzien. In 1998 zal dit dan ook nog geen concrete vorm en inhoud hebben gekregen. Wij menen thans echter wel een duidelijke grens aan de voornoemde integratie te moeten stellen. Wij zien de beoogde integratie binnen "De Skalm" als de meest gewenste subsidievorm voor het gecoordineerd ouderen werk. Met behoud van de eigen identiteit per dorp (hierover kunnen concrete afspraken met "De Skalm" worden gemaakt) kan er dan gemeentelijk een uni form financieel kader worden gerealiseerd. Daarnaast kan er dan ook opti- maal gebruik van de bij "De Skalm" aanwezige kennis worden gemaakt. Het jaar 1998 zien wij dan ook als het laatste jaar van de oude subsidie-syste- matiek. Ingaande 1999 zullen wij de subsidies voor de bij s. t/m x. genoem- de verenigingen/organisaties als een budget aan de Stichting "De Skalm" overmaken. De verdere verantwoording is dan aan de Stichting "De Skalm". Voor 1998 betekent dit voor de betreffende ouderen-organisaties nog een

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 29