wordt aanvaard en de uitkeringsafhankelijkheid blijft voortduren. De gemeente heeft het beleid terzake van bijstand in buitengewone ver- wervingskosten uitgewerkt op de onderdelen woon/werkverkeer en kin- deropvang in de notitie bijzondere bijstand. regeiing kinderopvana alleenstaande ouders 1996 48. In de Armoedenota heeft de regering vastgesteid dat bij het ontwikkelen van bemiddelingsplannen voor alleenstaande ouders naar werk en scho- ling de opvang van kinderen een probleem is door een tekort aan op- vangplaatsen. Het rijk biedt de gemeente de mogelijkheid om kinderop- vang te reatiseren ten behoeve van alleenstaande ouders die zijn aange- wezen op algemene bijstand en die betaalde arbeid verrichten of een noodzakelijke scholing volgen. Ook alleenstaande ouders die geen algemene bijstand meer ontvangen wegens het aanvaarden van arbeid, komen in aanmerking voor deze voorziening, als het gemeentebestuur oordeelt dat het bekostigen van kinderopvang nog steeds noodzakelijk is om de betaalde arbeid te kun- nen blijven verrichten. De regeiing kan worden verruimd tot die alleenstaande ouders die niet op bijstand zijn aangewezen maar op een daarmee vergelijkbare uitke- ring. Deze verbreding kan in individueie gevalien worden toegepast als het gemeentebestuur meent dat het ontbreken van de bekostiging van kinderopvang zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard. De te realiseren kinderopvang betreft de gebruikelijke vormen van op vang: dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Het gaat om het scheppen van extra plaatsen boven op het bestaande aanbod van kinderopvang waarvan de financiering al op andere wijze is gewaarborgd. oemeenteliike proiecten 49. in 1996 en 1997 heeft in G4-verband een project "voorkoming instroom Jwg" plaatsgevonden, uitgevoerd door WOC Perspectief. Over de resul- taten van dit project wordt wisselend geoordeeld. Het ligt in de bedoe- ling ook voor 1998 een dergelijk project te laten plaatsvinden, al dan niet in G4-verband. Om de resultaten beter te kunnen meten, zal de doelstel- ling duidelijker geformuleerd worden. Verder zullen voorstellen worden ontwikkeld voor een project met als doelstelling uitstroombevordering van nieuwkomers op de arbeidsmarkt. De doelgroep zal voornamelijk bestaan uit degenen die in 1996, op grond van de nieuwe Algemene bijstandswet, de arbeidsverplichting opgelegd hebben gekregen. 4.4. inzet niet gemeentelijke instrumenten arbeidstoeleiding WAGW 50. Sinds 1996 bestaat de Regeiing WAGW, gericht op gedeeltelijk arbeids- ongeschikte werklozen. Na medisch arbeidskundig onderzoek worden voor clienten in de doelgroep bemiddelingsplannen ontwikkeld. Ook de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 81