een voor de arbeidsinschakeling noodzakelijke scholing wordt ge- volgd (gedeeltelijke ontheffing); medische, sociale of andere redenen zich verzetten tegen arbeidsin schakeling. De eerste drie situaties betreffen een categoriale ontheffing, tot het verle nen waarvan alieen de rijkswetgever bevoegd is. In de laatstbedoelde situatie heeft het uitvoeringsorgaan de bevoegdheid om op basis van een belangenafweging in het individuele, concrete gevai de arbeidsver- plichting niet op te leggen of daarvan tijdelijk ontheffing te verlenen. Ziekte van de belanghebbende of de zorg voor een kind ouder dan 5 jaar dat om opvoedkundige redenen extra aandacht vraagt kan een reden zijn voor tijdeiijke ontheffing. Ook het doorlopen van een intensief zorgtraject van een verslaafde kan een zodanige indicatie vormen. Het uitvoeringsorgaan heeft niet de vrijheid om algehele of gedeeltelijke ontheffing te verlenen op de enkele grondslag dat de afstand tot de ar- beidsmarkt vooralsnog onoverbrugbaar is. Indeling in fase 4 is op zich ontoereikend voor ontheffing. Overigens heeft de gebleken (grote) af stand tot de arbeidsmarkt wel gevolgen voor de frequentie en de wijze waarop de gemeente nagaat of d@ belanghebbende voldoet aan hetgeen redelijkerwijs van hem kan worden verwacht uit oogpunt van arbeidsin schakeling. toezicht nalevina arbeidsverplichtinaen frequentie 55. In het heronderzoeksplan wordt onderscheid gemaakt in rechtmatig- heids- en activeringsonderzoek. De frequentie van het activeringsonderzoek wordt afhankelijk gemaakt van de afstand tot de arbeidsmarkt. inhoud actieve sollicitatieplicht 56. Op de belanghebbende rust de verplichting a§ het mogelijke te doen om (weer) in de situatie te komen dat hij zelf in de noodzakelijke kosten van het bestaan kan voorzien. Hij behoort de eigen mogelijkheden op de arbeidsmarkt te benutten door zelf activiteiten te ontplooien en medewerking te verlenen aan geboden mogelijkheden tot arbeidsinpassing. Het is niet toelaatbaar dat hij niet verantwoorde beperkingen stelt aan het te aanvaarden werk (fixatie op wensberoep, aard van het werk, werktijden, bereikbaarheid van de arbeidsplaats, vergoedingen). Ook moet hij zich onthouden van gedragingen en uitlatingen waarvan hij redelijkerwijs kan weten dat de kansen op werkaanvaarding negatief wor den beinvloed.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 83