BIJLAGE1: VERIFICAT1EPLAN INLEIDING Om zijn taken goed te vervullen moet de sociale dienst de voor de bijstands- uitkering relevante klantgegevens controleren. Dit kan als volgt: Verificatie van gegevens: het controleren van noodzakelijke gegevens aan de hand van documenten of bewijsstukken, die door de klant wor- den overlegd; Validering van gegevens: om zekerheid te verkrljgen omtrent de volledig- heid van de verstrekte gegevens en inlichtingen kunnen de gegevens bij andere externe instanties worden gevalideerd. Dit kan op twee manieren: a) Op individueel klantniveau; b) Voor groepen van klanten dan wel het totale bestand van een sociale dienst; in dit geval wordt de gegevensuitwisseling dan ook bestands- uitwisseling genoemd. ingevolge de Algemene bijstandswet (Abw) heeft een limitatief aantai externe uitvoeringsorganisaties een informatieplicht aan de sociale dienst. Niet alle gegevens zijn echter bruikbaar in de werkprocessen van de sociale dienst. Momenteel wordt onderzocht op welke manier een geautomatiseerde qege- vensuitwisseling tussen uitvoeringsorganisaties tot stand kan komen in de sociale zekerheidssector. Voor de sociale diensten wordt gedacht aan een centraal Inlichtingenbureau, dat voor de sociale dienst de gegevensuitwisse ling met externe bronnen verzorgt. Zoals het er nu naar uitziet, zal de imple- mentatie van het Inlichtingenbureau nog wel enige tijd op zich laten wachten. In deze handreiking wordt de aandacht primair gericht op de verificatie van gegevens. Minimumeisen verificatieplan Het deel van het beleidspian, bedoeld in artikel 118, eerste lid bevat tenmin- ste een beschrijving van de wijze waarop burgemeester en wethouders toe- passing geven aan: Artikel 65 lid 1 (de informatie- en aantoonplicht van de klant); Artikel 66 lid 1 (welke gegevens en bewijsstukken de klant moet verstrek ken om het recht op bijstand geldend te maken); Artikel 66 lid 2 (op welke wijze en op welk tijdstip gegevens moeten wor den verstrekt); Artikel 66 lid 3 (hoe wordt geverifieerd en wanneer een nader onderzoek wordt ingesteld); Artikel 66 lid 4 (de plicht heronderzoeken te verrichten en hoe deze wordt ingevuld); Artikel 66 lid 5 (het uitvoeren van diagnosegesprekken als onderdeel van het heronderzoek; onderzoek naar de mogelijkheden om zelf in het be- staan te voorzien); Artikel 122 (de gegevensuitwisseling met de in dit artikel genoemde in stanties).

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 90