Wat biedt dit verificatieplan? De Abw eist van de sociale dienst een strenge verificatie van de klantgege- vens, die van belang zijn voor een rechtmatige verstrekking van de uitkering. Er wordt een schema aepresenteerd van te verifieren aeaevens. te overleq- gen bewijsstukken en te stelien kwaliteitseisen. En wel in de huidiae situatie. waarin de aeaevensuitwisselina nog niet aeautomatiseerd plaats vindt. Uitgangspunten zijn: De klant is primair zelf verantwoordelijk voor het leveren van bewijsstuk- ken; Pas ais er bewijsstukken niet geieverd kunnen worden of er zijn twijfeis over de juistheid van kiantgegevens wordt door de sociale dienst infor- matie ingewonnen bij externe bronnen (validering). De sociale dienst heeft (nu nog) beleidsvrijheid in de mate waarin zij de validering wenst door te voeren. En hoe ze dat doet. Bijvoorbeeid schriftelijk of geauto- matiseerd; De geautomatiseerde validering biijft buiten beschouwing. Zoals gezegd is de validering bij externe bronnen nog niet geautomati- seerd.Een gunstige uitzondering is de on-line-verbinding met het GBA.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 91