burgers., waar? Het blijkt dat de burgers nog steeds niet per defmitie binnen de afgesproken termijnen van het collegeprogramma antwoorden hebben op hun vragen. Soms amper een bericht van bevestiging. Ik heb geconstateerd, dat de amtenaren uiterst vriendelijk zijn. Maar, het ambtenarenap- paraat werkt nog steeds niet zo klantvriendelijk als de doelstelling in het collegeprogramma. Het blijkt, dat de bevolking best bereid is om actief mee te denken over de ontwikkelingen in de gemeente. Niet altijd sporen de denkwijzen van het college en de bevolking gelijk. Soms ontspoort de communicatie emstig, zoals over de ontwikkelingen in de Kern van Stiens. (vr.8) Hoe komt het dat het college dit niet in de hand houdt? Dit komt toch niet omdat het college er in tegenstelling tot de partijen geen belang aan hecht. Men heeft toch ook achting voor de bevolking? Beloofd het college te veel of kan ze dit proces niet aan. D66 kan daar als eenmanspartij en als partij die geen wethouder levert zelf weinig aan doen, maar is overigens altijd bereid om te investeren m een passende cursus voor het college. Zoals het nu gaat zit er geen progressie in. Alle pittige woorden in de raad ten spijt, dat alles gedaan zal worden om de minima op hun bijstandsrechten te wijzen en te helpen om die rechten uit te oefenen. Het blijkt dat de gemeente nog in staat is spijkerhard verzoeken om vrijstelling van lasten naast zich neer te leggen, alleen omdat een bureaukratische termijn is overschreden. Dit kan toch zo simpel automatisch geregeld worden door b.v. koppeling van het lijstje bijstandsgerechtigden aan de uitgaande gemeentelijke aanslagen. En zo gaan we bijna naadloos over op de interne informatievoorziening, de aanzwellende last van de automatisering. de automatische gemeente Wij hawwe tsjintwurdig in automatiske gemeente. De automatiseringslasten stijgen deze jaren met tonnen. Mijns inziens meet in de automatisering iets creatief zakelijks gebeuren samen met een aantal grote gemeentelijke partners. De friese gemeenten hebben zich immers klem gemanouvreerd voor wat betreft hun leveranciers. De vorige leverancier, het eigen CEVAN, sofwarebedrijf heeft ons handel vol geld gekost. De huidige situatie is feitelijk niks beter. Van vrije concurrentie is geen sprake. Het vragen van meerdere offertes is niet echt mogelijk. Bestuurders en ambtenaren zijn niet in staat om de offertes scherp te beoordelen op kwaliteit en prijs/prestatieverhouding. Het wordt hoog tijd om andere spelers op de markt zeer actief uit te nodigen zich nu voor te bereiden op de benodigde software van morgen. Misschien moeten we ons eigen tegenspel wel even uitbesteden aan een echte professional. Die zal zich terugverdienen. Over vergaande uitbesteding heb ik het tenslotte nog graag even. Leeuwarderadeel is te klein Leeuwarderadeel is te klein. De afgelopen vier jaar heb ik ervaren, dat alle samenwerkingsverbanden zich volledig aan mijn zicht wilden onttrekken. Eigenlijk ging het net als bij het waterschap en de stinkfabriek bij Sumar. 18

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1997 | | pagina 22