Deze zijn bekend: de openingstijden van "De Foyer": de foyer moet open zijn als er (sport)activiteiten in het sportcomplex zijn; het organiseren/uitvoeren van niet kostendekkende activiteiten (concerten e.d.); het aan de Stichting opgelegde concurrentiebeding (de Stichting mag geen concurrent voor de plaatselijke horeca zijn); en een overgangsperiode voor "oude huurders" (gedurende een periode van 5 jaar een op de "oude situatie" gebaseerde 'lagere' huur). Voor Stichting "De Skalm" is het hierdoor onmogelijk de beide voorzieningen kostendek- kend te exploiteren. Met Stichting "De Skalm" hebben wij naar een oplossing voor de geschetste problematiek gezocht. Wij hebben hierbij alle van belang zijnde aspecten de revue laten passeren. Exploitatie Cultureel Centrum "De Skalm" en "De Fover" in het sportcomplex Met Stichting "De Skalm" zijn wij van mening dat er voor de exploitatie van "De Skalm" en "De Foyer" een tweetal opties bestaat. Deze zijn: a. het continueren van de huidige situatie/dienstverlening. Alles blijft dan bij het oude. Zie hiervoor. Consequentie van deze keuze is dat het voor de Stichting onmogelijk blijft beide voorzieningen kostendekkend te exploiteren. Een berekening laat zien dat er dan jaarlijks minimaal een gemeentelijke bijdrage van 135.000,- nodig is; 80.000,-- voor "De Skalm" en 55.000,- voor "De Foyer". b. pen aanpassing van de huidige situatie/dienstverlening. Wij denken hierbij dan aan flexibeler openingstijden bij "De Foyer" in het sportcom plex. Het sluiten op de (meest) onrendabele uren. Een tweede aspect hierbij betreft het concurrentiebeding. Wij menen hier een soepeler invulling aan te moeten geven. Wij denken hierbij aan een constructie waarbij de Stichting, vooreerst gedurende een jaar (1998), de mogelijkheid wordt geboden om in "De Skalm" en/of "De Foyer" maximaal 2 - 5 keer per maand een commerciele activiteit te organiseren. Bij dit aantal commerciele activiteiten behoe- ven de bestaande activiteiten in beide voorzieningen, naar onze mening, niet in de knel te komen en kan er ervaring met commercieel werken c.q. een beperkt(er) concurrentiebeding worden opgedaan. Wij zullen dit kortsluiten met de plaatselijke horeca. Een derde aspect tenslotte betreft de door de Stichting (mede)georganiseerde activiteiten, zoals concerten (Clouseau, de Luchtmacht Kapel, 2 Brothers on the 4th Floor), de Olympische Dag, de Elfstedentocht en de jaarlijkse feestweek. De praktijk van de afgelopen jaren heeft geleerd dat deze activiteiten vaak verre van kostendek kend zijn, met als gevolg fikse exploitatietekorten voor Stichting "De Skalm". Wij zijn dan ook van mening dat deze activiteiten in de toekomst beperkt moeten worden. Wij denken hierbij aan een constructie waarbij deze activiteiten alleen nog plaatsvinden als hiervoor een (gemeentelijke) garantie aanwezig is of het risico door derden wordt gedragen. Het financiele risico voor de Stichting wordt dan tot een minimum beperkt. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 27