verbeteren. In de praktijk blijkt dat vanuit de criminele sfeer grote belangstelling
bestaat voor identiteits papieren in de ruimste zin.
In dit kader heeft op ons venzoek het bureau CIRCON BV te Amsterdam een
beveiligingsplan opgesteld voor dit gemeentehuis. Het rapport ligt vertrouwelijk
voor raadsleden ter inzage.
ad.2.
Reeds meerdere keren is aandacht gevraagd om de toegang klantvriendelijk te
maken voor het gebruik van rolstoelbezoekers. Het openen van de zware stalen
deuren is voor velen een probleem. Echter ook voor mobile bezoekers
betekenen de deuren een drempel.
In samenhang met het aanpassen van de ingangspartij is in het kader van de
beveiliging en mede ter verbetering van de service-verlening gevraagd om in de
halpartij een balie aan te brengen, waar het publiek in eerste instantie met
vragen terecht kan.
Een goed bemenste balie kan direct veel informatie verstrekken hetgeen een
ontlasting zal betekenen voor de betreffende afdelingen. Tevens wordt
daarmede het ronddwalen van bezoekers voorkomen.
De medewerkers achter de balie kunnen daarnaast de telefoon bedienen en
normale administratieve werkzaamheden verrichten.
ad. 3.
Door de Arbo-dienst Friesland is in het voorjaar 1996 een Risico- Inventarisatie
gemaakt over de werkomstandigheden in het gemeentehuis.
Ten aanzien van het gebouw en indeling voldoet het gebouw in grote lijnen aan
de eisen. Behoudens op het bureaus Burgerzaken en Interne Zaken heeft iedere
medewerker voldoende werkruimte.
Het huidige meubilair voldoet in vele opzichten niet meer aan de eisen die thans
aan een kantoorinrichting worden gesteld. Bureaus en stoelen dienen in hoogte
verstelbaar te zijn op de lengte van en de door de betrokken medewerker te
verrichten activiteiten.
Verder vraagt de Arbo-dienst aandacht voor uitbreiding en scheiding van de
toiletruimten en het bestrijden van tochtverschijnselen.
Ad. 4.
Een uitbreiding van het meubilair in de raadszaal is noodzakelijk wegens de
uitbreiding van de Raad tot 15 leden met ingang van de nieuwe zittingsperiode
per 1 mei 1998.
Ad. 5.
Het werk van de huidige systeembeheerders is zeer ondoelmatig over het
gebouw verdeeld. De "hardware" is geplaatst in de kluis van financien die als
werkruimte totaal ongeschikt is, en waarvoor de systeemmedewerkers onnodig
veel loopwerk moeten verrichten. Mede met het oog op de geplande activiteiten
random klachtenbehandeling en onderhoudsactiviteiten gemeentelijke
bezittingen is het zinvol een centrale plaats te creeren. Daarvoor is een keuze
gemaakt middels een interne verbouw ter hoogte van de huidige
reproductieruimte. Wei dient een investering te worden gedaan voor een op (op
de toekomst gerichte) nieuw stuk bekabeling. De ruimte zelf dient te worden