beveiligd. In de eerste planvorming was met deze ontwikkeling nog geen
rekening gehouden.
Concrete verbeterinasvoorsteHen.
Het belangrijkste en meest noodzakelijke onderdeel van dit voorstel is het
verbeteren van de beveiliging en de uitbreiding van het bureau Burgerzaken.
Om een optimale beveiliging te bereiken zou het wenselijk zijn alle loketfuncties
in een centrale hal te groeperen. Bij een eventuele nieuwbouw zou dit een
belangrijk uitgangspunt zijn voor het ontwerp.
Helaas hebben we thans te maken met een bestaand gebouw en is realisering
van deze wens tegen redelijke kosten onmogelijk.
Om aan de beveiligingsrichtlijnen van het ministerie te voldoen wordt voorgesteld
het bureau burgerzaken te verplaatsen naar de kamer van de burgemeester en
daarbij tevens de aangrenzende ruimten te betrekken. Het bureau krijgt
daarmede een voor het publiek zichtbare werkruimte met balie van ca. 30 m2.
Daamaast aangrenzend een ruimte t.b.v. het aanmaken van de documenten en
een kleine spreekkamer t.b.v. het doen van aangiften. Deze ruimten dienen goed
beveiligd te worden, middels zowel toepassing van inbraakbestendige
materialen als het aanbrengen van een elektronisch beveiligingssysteem buiten
de openingsuren.
Voorgesteld wordt de bestaande ruimte van het bureau huidige situatie) in te
richten tot centrale spreekkamer voor algemeen gebruik overdag en die in de
avonduren te gebruiken is als commissiekamer.
De verplaatsing van het bureau Burgerzaken naar de hierboven aangegeven
ruimten houdt in dat de burgemeester moet verhuizen. Daarbij wordt gedacht
aan de huidige B en W- kamer. Na herinrichting zal deze ruimte tevens gebruikt
kunnen worden voor de vergaderingen van het college van B en W.
Ter beveiliging van de kelder wordt voorgesteld een constructie met afsluitbare
deur aanie brengen.
Ter bevordering van de openheid wordt voorgesteld de dichte tussenwand naar
het bureau Algemene Zaken te vervangen voor een transparante glasgevel. Dit
zal ook een preventieve uitwerking hebben op ongewenste activiteiten van de
bezoekers in de hal.
In de aanbevelingen van de door Circon BV. uitgebrachte rapportage wordt
aangedrongen de vrije toegang voor bezoekers aan het gemeentehuis te
beperken tot de hal. De bedrijfsruimten aan de hal en de gang dienen vooral
gedurende het gebruik na de normale openingstijden afgesloten te worden. Dit
zou kunnen met o.a. een elektronische toegangssysteen (vergrendeling van
deuren). De ruimten zijn daarmede alleen nog toegankelijk voor geautoriseerde
personen, zoals medewerkers en derden, die in het bezit zijn van een pas.
De afdelingen Interne Zaken, Gemeentewerken en bestuurders zijn in het voor-
gaande voorstel niet direct voor bezoekers bereikbaar. Bezoekers zullen zich in
eerste instantie bij een van de drie balies (centraal, AZ, burgerzaken) moeten
vervoegen. Na telefonische oproep kunnen de medewerkers van de betreffende
afdeling de bezoekers ophalen en meenemen naar de afdeling en na afloop
weer teruggeleiden naar de hal.