Indien de gevestigde coffeeshops zich aan deze criteria houden, zal er geen strafrechtelijke vervolging plaatsvinden. Door het OM worden coffeeshops echter niet gedoogd als ze gevestigd zijn in de omgeving van scholen. Als het gemeentebestuur heeft gekozen voor de nul-optie kan er worden vervolgd. Immers vestiging is dan in strijd met gemeentelijke regelgeving (verordening). Het OM is bereid tot vervolging indien het gemeentelijk beleid c.q. gemeentelijke verordeningen geen ruimte laten voor de vestiging van een coffeeshop. Ook het beleid van het arrondissementsparket in Leeuwarden kent op hoofdlijnen als prioriteiten de bestrijding van de handel in harddrugs en het beheersen van de handel in softdrugs. Tevens is de bestrijding van de aan de drugsgebruik gerelateerde overlast een prioriteit. Het parket is van mening dat de vestiging van coffeeshops een bijdrage kan leveren aan de gewenste scheiding van de markten van harddrugs en softdrugs. De scheiding van de markten is zeer gewenst, omdat hiermee wordt voorkomen dat softdrugsgebruikers met harddrugs in aanraking komen. Wei huldigt het parket het standpunt dat er een maximum moet worden gesteld aan het aantal coffeeshops in een gemeente. Hierbij wordt gedacht aan een coffeeshop per 15 a 20 duizend inwoners. De reden van een dergelijk maximum-aantal is het feit dat bij teveel coffeeshops de kans op overlast kan toenemen. Tevens zullen er bij een te hoge concentra- tie van coffeeshops minder inkomsten zijn voor de exploitant, die dan wellicht zijn winstmarge (noodgedwongen) zal willen vergroten door de verkoop van harddrugs. HUIDIGE WETGEVING De Opiumwet verbiedt het bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrek- ken, vervoeren, aanwezig hebben of vervaardigen van drogerende middelen/stoffen die genoemd zijn in de bij de wet behorende lijsten I en II. Motief voor de Opiumwet is de zorg voor de volksgezondheid. Op lijst I staan de zogenaamde harddrugs. Dit zijn drugs die een onaanvaardbaar risico voor de volksgezondheid met zich meebrengen. De bekendste voorbeelden hiervan zijn: heroine, cocaine en XTC. Op lijst II staan de hennepproducten vermeld. Deze producten leveren minder gevaar/risico op voor de volksgezondheid. Voorbeelden van deze middelen zijn: hasj, weed, cannabis. Deze laatste is al tientallen jaren bekend. De verzamelnaam softdrugs wordt voor deze middelen het meest gehanteerd. Binnen afzienbare tijd zal de Opiumwet worden gewijzigd door er een bestuurlijk handhavingsinstrument aan toe te voegen. Het gemeentebestuur krijgt, bij aanvaarding van de wetswijziging, een rechtstreekse mogelijkheid om coffeeshops te sluiten als de AHOJ-G criteria niet worden nageleefd. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 56