Het gerechtshof was van oordeel dat een gemeente wel degelijk plaatselijk invloed kan
uitoefenen op het vervolgingsbeleid van het Openbaar Ministerie ten opzichte van
coffeeshops.
In de uitspraak van de Hoge Raad kwam dus tot uitdrukking dat de gemeente Kampen -
door plaatselijk geen gedoogbeleid te voeren - een doorslaggevende invloed kon hebben op
de aanpak van coffeeshops door het Openbaar Ministerie.
Een belangrijke voorwaarde is wel dat er in het driehoeksoverleg tussen burgemeester,
politie en justitie de afspraak is gemaakt om geen gedoogbeleid te voeren voor coffees
hops.
Deze uitspraak is van belang, omdat justitie vaak geen prioriteit geeft aan het aanpakken
van coffeeshops.
In de drugsnota "Het Nederlands Drugbeleid; continui'teit en verandering" van het huidige
kabinet wordt in dit verband overigens ook nog het volgende geschreven:
"Indien in het driehoeksoverleg wordt gekozen voor de nuloptie zal door het openbaar
ministerie strafrechtelijk worden opgetreden tegen de aanwezige shops, ook indien zij zich
overigens aan de richtlijnen houden".
MOGELIJKHEDEN MAXIMUMSTELSEL
Het gemeentebestuur kan ook de keuze maken om een maximumstelsel te gaan hanteren.
Hierbij kunnen ter bescherming van de openbare orde, veiligheid en het woon- en
leefklimaat nadere voorwaarden aan het maximum aantal coffeeshops worden gesteld.
Het arrondissementsparket te Leeuwarden gaat uit van een maximum van een coffeeshop
per 15.000 a 20.000 inwoners. Leeuwarderadeel komt getalsmatig dus al niet eens aan de
norm voor een coffeeshop toe.
BUSSUMS MODEL/STICHTINGSVORM
Naast de nuloptie en het maximumstelsel kan er ook nog worden gekozen voor het
zogenaamde "Bussums model". Hierbij wordt het verkooppunt beheerd door een (gemeen-
telijke) stichting. Deze stichting staat onder strenge controle en heeft naast de verkoop van
softdrugs ook een voorlichtingsfunctie. Naast deze stichting wordt geen enkel verkooppunt
van softdrugs in de gemeente getolereerd. Dit model is inmiddels overgenomen door de
gemeenten Heerhugowaard, Delfzijl en Zoetermeer.
Actieve betrokkenheid van gemeenten bij de exploitatie van coffeeshops die softdrugs
verhandelen kan afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van de rechtshandhaving. Door de
verlening van subsidie wordt de gemeente rechtstreeks betrokken bij de exploitatie van de
coffeeshop. Die betrokkenheid wordt nog sterker als de opbrengst van de verkoop van de
softdrugs in de gemeentekas terecht komt.
Het grootste voordeel van het Bussums model is dat er een betere sturing aan de verkoop
kan worden gegeven en dat er een goede voorlichting aan de gebruikers wordt gegeven.
15