landsgemeenten. Dit geldt temeer, omdat ook die omliggende plattelandsgemeenten voor de nuloptie hebben gekozen of waarschijnlijk nog zullen kiezen. Leeuwarden is een stedelijke gemeente en als zodanig niet vergelijkbaar met de platte landsgemeenten. Zij voert dan (uiteraard) ook een geheel ander beleid. Evenals in de eerder omschreven zaak Naaldwijk geldt, dat vestiging van een coffeeshop niet past bij het karakter van de gemeente. Leeuwarderadeel is een plattelandsgemeente met relatief kleine dorpen, waar de nadruk ligt op de functie wonen. Door de (kleine) schaal van de dorpen zal een coffeeshop per definitie altijd op korte afstand van scholen liggen. Vestiging van een coffeeshop zal dan ook onvermijdelijk tot een aantasting van het woon- en leefklimaat en de openbare orde leiden en als gevolg daarvan tot bezwaren bij inwo- ners. Daamaast biedt een coffeeshop jongeren de gelegenheid om met softdrugs in aanraking te komen. De eerdergenoemde (kleine) schaal van de dorpen maakt de kans op een kennisma- king met een coffeeshop en softdrugs alleen maar groter. Voor de gemeente Naaldwijk was ook dit een reden om te kiezen voor de nuloptie. Ook voor onze gemeente zou dit een argument kunnen zijn om te kiezen voor het weren van coffeeshops. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1998 | | pagina 62