Zonder de fmanciele middelen zal de versterking van de stadsregio niet van de grond komen.
De omvang van de projecten is inmiddels becijferd op een investeringsbedrag van 1,4 miljard
gulden voor de periode tot 2010.
Naast de concrete afspraken uit het regioconvenant en het Stadsconvenant en het te behouden
Westergoconvenant is het voomemen vastgesteld om in 2000 te starten met het formuleren
van een ontwikkelingsvisie voor de periode na 2010.
Het pakket bestuurlijk beoordeeld
Het do el van het proces Ontwikkelingskader I en II is de versterking van de stad en - zoals
door de staten in het statenvoorstel van 9 december 1998 aangegeven - de gehele stadsregio.
Uitgangspunt is een sterke stad en een sterk platteland in de regio. De stad en de regio kennen
immers grote samenhang en vormen een netwerk van wonen, werken, voorzieningen.
Infrastructuur verbindt de regio en de stad.
Drie elementen dienen terug te komen in de voorstellen, te weten de draadkracht van de stad
Leeuwarden, bindende samenwerking van Leeuwarden en de haar omringende gemeenten en
een herkenbare regie rol van de provincie. De inspanningen van de stad in de afgelopen jaren
beschouwend en de inzet die de stad zichzelf oplegt in de voorliggende afspraken geeft het
vertrouwen dat voldoende invulling gegeven kan worden aan het eerste element. De concrete
afspraken die middels het convenant worden aangegaan en de vorming van een investerings-
fonds gekoppeld aan een uitvoeringsprogramma is een aansprekende invulling van de
bindende samenwerking. Het geheel valt onder de provinciale regie. Waar de regie op het
onderdeel wonen onmiskenbaar is geldt dat in de voorstellen in mindere mate de uitvoering
van andere onderdelen. Deze zal worden gevolgd middels een jaarlijks gezamenlijk vast te
stellen voortgangsrapport. Naast de rol in de regiefunctie fungeert dit eveneens als een ijkpunt
voor de deelnemende gemeenten, zowel voor iedere gemeente op zich als in onderlinge
samenhang. De conclusie is dat middels het pakket wordt voldaan aan de gewenste drie
elementen.
De bestuurlijke vormgeving
Uitvoering van het pakket zal overleg en afstemming vergen, waarbij bestuurlijke en
ambtelijke inzet noodzakelijk is. De verdere invulling van het programma OKL-II wordt
gedaan voor het stadsconvenant door de Stuurgroep Convenant Provincie, gemeente Leeuw
arden en voor het regioconvenant door het Bestuurlijk Overleg Leeuwarden Stadsregio. Door
de stuurgroep OKL-II is bewust gekozen voor een lichte bestuurlijke constructie gericht op
praktisch werken. Het secretariaat wordt verzorgd door een van de gemeenten. Het draagt
zorg voor het voorbereiden en uitwerken van vergaderingen. Het bestuurlijk overleg maakt
jaarlijks een uitvoeringsprogramma met projecten en een FSL-jaarprogramma. De werkwijze
zal nog nader worden vorm gegeven in een huishoudelijk reglement. Iedere gemeente wijst
een contact-ambtenaar aan. Een en ander betekent dat het Bestuurlijk Overlegplatform
Stadsgewest opgeheven zal worden.